Mine områder
Hjelp

Feil ved sending av eDokumenter i EHF 2.0 format

av Anonymous
Dersom du sender EHF-faktura fra Mamut kan du ha opplevd at flere av dine sendte fakturaer har feilet de siste dagene. Årsaken til dette er nytt EHF-format.
  • 1.juli 2014 ble det obligatorisk for alle mottagere av EHF å kunne motta elektroniske fakturaer i EHF 2.0. Det var fortsatt mulig å sende i gammelt format.
  • 1.september ble det obligatorisk å sende EHF 2.0.

Vi har sørget for at du som Mamut One kunde både sender og mottar i EHF 2.0, men vi ser at det fortsatt er mange mottagere hos andre aksesspunkter som fortsatt ikke er blitt oppdatert. Dette innebærer at når du sender en faktura i EHF 2.0 til en mottager som ikke er oppdatert, så vil sendingen feile.

Vi vet at det aktivt jobbes med å få alle mottagere registrert for mottak av EHF 2.0, og du kan sjekke status for dine kunder på http://hotell.difi.no/?dataset=difi/elma/participants .  Dersom det står Nei i kolonnen EHF_Invoice 2.0 vil du ikke kunne sende EHF til mottageren. Du må da kontakte mottager for å sjekke når de er klare til å motta faktura i EHF 2.0.

Hvorfor er ikke mitt firma registrert i ELMA?
Vi ser at noen av våre kunder ikke har blitt registrert i ELMA. Årsaken kan være at du aktiverte eDokumenter for første gang i en eldre versjon der registreringen ikke ble gjort automatisk, eller at du har bedt om å bli avregistrert fordi du ikke ønsker å motta fakturaer via Mamut Online. Dersom du ikke er registrert i ELMA og ønsker å bli det, så anbefaler vi at du oppdaterer til nyeste versjon. Du må da aktivere eDokumenter på nytt etter oppdateringen, og du blir automatisk registrert i ELMA.
Last ned versjon 18.0.1321

Kan jeg avregistrere mitt firma i ELMA dersom jeg ikke ønsker å motta eDokumenter i Mamut Online?
Ja, i Mamut Business Software versjon 18.0.1321  er dette mulig . Her er det lagt inn  et valg for å Ikke motta eDokumenter i Mamut Online. Denne innstillingen finner du under i Mamut Online, under Firmainnstillinger (tannhjul oppe til høyre) – Salg – eDokumenter.  
Last ned versjon 18.0.1321