Mine områder
Hjelp

Topp 10 spørsmål på faglig forum

av Anonymous
Her er et utvalg på topp 10 på faglig forum, et utdrag av de mest stilte spørsmålene på Community faglig forum, samt link til Bokføringsguide for nybegynnere i regnskap.

På Faglig forum kan du få hjelp av våre eksperter innen regnskap, lønn, HR og hjemmesider. Du er og velkommen til å starte diskusjoner om andre faglige tema som opptar deg. NB! Du må Følge et produkt for å få lesetilgang til forumet og Ha et produkt for å stille spørsmål.

Her er et utvalg på topp 10 på faglig forum, et utdrag av de mest stilte spørsmålene på Community faglig forum, samt link til Bokføringsguide for nybegynnere i regnskap.

MVA

Jeg har gått fra ikke moms- pliktig til pliktig og har sendt fakturaer til kunder uten moms. Hva bør jeg gjøre?

Svar:

Først må du søke om å få ettergitt MVA for den perioden før du ble MVA registrert. 
Det enkleste er å kreditere alle fakturaer og fakturere disse på nytt. Både kreditnotaen og den nye fakturaen må sendes til kundene.

Hva bør jeg tenke på i forbindelse med å bli momspliktig?

Svar:

Du skal ha en omsetning på over 50.000,- kr. før du kan søke om å bli momsregistrert.

Jeg reiste ut til en kunde og betalte for parkering som jeg skal fakturere

kunden for. Hvilken konto bør dette føres på?

Svar:

Reiseutgifter føres på konto: 7140 reisekostnader ikke oppgavepliktige

Forskjellen på reisekostnader – ikke oppgavepliktige og pliktige.

Svar:

Forskjellen er om den ansatte skal skatte eller ikke av disse kostnadene. Er det tjenestereise så er det ikke oppgavepliktig. Er det en privat tur så er det oppgavepliktig, og den skal skattlegges den som har vært på reise.

Bank

Renteinntekt

Svar:

Debet: 1930 Bankinnskudd og Kredit: 8050 Annen renteinntekt

Rentekostnader

Svar:

Kredit: 1930 Bankinnskudd og Debet: 8150 Annen rentekostnad

Diverse

Hvordan bokføres privatuttak?

Svar:

Kredit: 1930 Bankinnskudd og Debet: 2060 Privatuttak

Hvordan bokføre en kostnad gjort med private midler for AS?

Svar:

Kredit: 2060 Privatuttak og Debet: Kostnadskonto for innkjøpet
(hvis det er flere eiere i aksjeselskapet kan du opprette en privatkonto pr. eier - for å få oversikten over privatkonto til hver enkelt)

Hvordan bokføre en kostnad gjort med private midler for ENK?

Svar:

Kredit: 2060 Privatuttak og Debet: Kostnadskonto for innkjøpet

Bilgodtgjørelse ENK

Svar:

Kredit: 1930 Bankinnskudd og Debet: 7100 Bilgodtgjørelse Oppgavepliktig

Bilgodtgjørelse Aksjeselskap

Svar:

Kredit: 1930 Bankinnskudd og Debet: 7100 Bilgodtgjørelse Oppgavepliktig

Ansattutlegg

En ansatt har gjort et utlegg på en PC og får tilbake beløpet samme dag: 

Svar:

Kredit: bankinnskudd (utbetales til den ansatte)
Debet: 6810 Datakostnad
 
Betalt for mye?

Dersom kunden din har overbetalt en faktura du har sendt ut:

Svar:

Debet 1930 Bankinnskudd og Kredit: 1509 Ikke reskontroførtebetalinger
Dersom du skal tilbakebetale kunden fører du et motsatt bilag med dato der utbetalingen fant sted. Om det skal føres mot en ny faktura fører du et motsatt bilag (slik at det går i null) og registrerer betalingen på faktura.

Du har betalt for mye på en faktura du har fått fra leverandør og får tilbakebetalt beløpet:

Svar:

Kredit: 1930 Bankinnskudd og Kredit: 2409 Ikke reskontroført Leverandørgjeld
Når du får beløpet tilbake fra leverandør fører du et nytt bilag motsatt av føringen over.

 

Behov for regnskapsbistand?

Dersom du skulle ønske rådgivning innen regnskap, så vi en rekke tilbud til deg som bruker av Mamut.

Faglig forum

For å bistå deg med enklere regnskapsmessige spørsmål har vi et Faglig forum her på Community. Du må være innlogget og ha oppgitt på din profil at du har Mamut one for å få tilgang. Faglig forum finner du her.

Bokføring for nybegynnere

Dokumentet kan laste ned her.

Konsulentbistand med Mamut og fagligkompetanse

Mamut tilbyr også konsulentbistand, kontakt din selger, support eller send en mail til consult@visma.com

Konsulentoppdrag pr halvtime kr. 650,-

1 Kommentar