Mina produkter
Hjälp

En inblick i framtidens EasyCruit

av Fredrika Demberg

abt_4188172475709979178MzQz_jpg-l.jpg

UX och EasyCruit

Arbetet med att förbättra EasyCruit är ständigt pågående och i detta inlägg kommer du få en liten inblick i vad som är på gång, men först en kort presentation av vem jag är som skrivit detta. Mitt namn är Sandra Skogum och jag jobbar sedan ett år tillbaka som UX (user experience) Designer med EasyCruit, vilket innebär enkelt förklarat att min uppgift är att förbättra användbarheten i produkten utefter användarnas behov. Att arbeta med UX i EasyCruit är lika roligt som utmanande och just nu läggs stort fokus på att förbättra kandidathanteringsprocessen och att göra allt från bland annat urval, kandidatkommunikation och samarbete med kollegor i en rekrytering till enkla och smidiga processer.

 

En kandidathantering i förändring

Att designa om hela kandidathanteringen i EasyCruit är ett stort projekt och för att göra det hanterbart behöver arbetet delas in i mindre etapper där nya idéer skapas, testas och itereras innan de förverkligas i produktion. För att säkerställa att ny design och funktionalitet verkligen ger värde involveras kontinuerligt användare för att ge feedback om vad som funkar respektive inte funkar.

 

Det är nu den första etappen av den nya kandidathanteringen i EasyCruit som är under utveckling och den första versionen har som syfte att uppfylla tre saker:

 

  1. Du ska enkelt få en översikt av dina kandidater i en rekrytering.
  2. Du ska snabbt kunna bedöma informationen i en kandidatansökan.
  3. Du ska på ett intuitivt sätt kunna navigera mellan dina kandidater.

 

Att kunna gå igenom kandidatansökningar på ett enkelt och effektivt sätt är avgörande för att snabbt kunna avgöra hur du vill gå vidare med kandidater i processen, och att tydligt visa och lyfta fram den information som betyder mest för dig är en självklarhet.

 

Anledningen till att begränsa den första versionen till att endast täcka just informationslayouten och navigeringen beror på önskan att utvärdera varje del för sig och då själva kandidatöversikten och ansökningarna är kärnan till att jobba vidare med kandidaterna är det en naturlig start att börja där. När den första versionen sedan är utvärderad, undersöks nästa del i processen, nya idéer och lösningar testas och sedan fortsätter arbetet iterativt tills en helt ny kandidathantering finns på plats i EasyCruit.

 

I videon nedan berättar jag mer om och visar en prototyp på hur en första version av den nya informationslayouten skulle kunna se ut, ta gärna en titt! Kom ihåg att det är en begränsad version och att mer funktionalitet kommer byggas på steg för steg.

 

Gör din röst hörd

Har du feedback, tankar eller funderingar på hur kandidathanteringen skulle kunna förbättras för att uppfylla dina behov? Tveka inte att höra av dig till mig på sandra.skogum@visma.com. Feedback från användare är ovärderligt för att kunna skapa ett nytt EasyCruit där användarnas behov stöttas på bästa sätt.

 

https://youtu.be/HuulDNK26bU

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här