Mine produkter
Hjælp

Automatisk sikkerhedskopiering af Mamut Business Software

14-07-2015 01:00
  • 0 Svar
  • 0 ros
  • 990 Visninger
Du kan få Mamut Business Software til automatisk, at tage en sikkerhedskopi på et bestemt tidspunkt i stedet for, at sidste bruger, som logger ud skal tage sikkerhedskopien.

Mamut Business Software kommer med et DataTool værktøj, som vi kan benytte til at tage en sikkerhedskopi via en commando prompt.

Mamuts DataTool program ligger i "C:\Program Files (x86)\Mamut\DataTools\MDataTools.exe"

Opret et tekstdokument på skrivebordet, hvor Mamut Business Software har sin database installeret, typisk på en server.

Forudsætningerne i min vejledning er følgende:

Login i Mamut er ADMIN med password ADMIN, samt at jeg bruger system database System0001 og jeg har følgende databaser i mit system, nr 1/4/5 og 6.
Systemdatabase kan du finde i Vis - Indstillinger - Andre indstillinger - Andre programmer og databasenumrene finder du i "Filer - Åben firmadatabase"

Skriv følgende (der kan kopieres fra denne vejledning):

START:
Echo off
"C:\Program Files (x86)\Mamut\DataTools\MDataTools.exe"  BACKUP ADMIN ADMIN /databases=System0001{Client00010001,Client00010004,Client00010005,Client00010006} /file=C:\Mamut\Mamutbackup.mbsb
rem You can also rename the backup file using the following commands:

ren C:\Mamut_Backup\Mamutbackup.mbsb Mamutbackup_%date:~-4,4%%date:~-7,2%%date:~-10,2%.mbsb
ren C:\Mamut_Backup\Mamutbackup.status Mamutbackup_%date:~-4,4%%date:~-7,2%%date:~-10,2%.status

rem Save the file as mbsbackup.bat, then use the scheduler (Start > Programs > Accessories > System Tools > Scheduled Tasks) to execute it at the desired time.
SLUT:

gem nu filen med navn Mamut_Backup.bat (eller med .cmd). Filen kan også hentes her: Mamut_Backup

Forklaring kommer her:

1. Linje "Echo off" betyder bare at der ikke vises noget efterfølgende på skærmen
2. Linje indeholder først kaldet til MDataTools.exe backup loginnavn password og så hvilken databaser der skal tages og til allersidst hvor sikkerhedskopien skal gemmes.
    Husk, at det hele skal på en linje.
    Kaldet til programmet "C:\Program Files (x86)\Mamut\DataTools\MDataTools.exe" (PS: Husk ")
    Hvilken type af backup det er BACKUP
    Loginnavn på Mamut = ADMIN
    Passwordet til loginnavnet = ADMIN
    /databases=System0001{Client000100001,Client00010004,Client00010005,Client00010006}
    /File=C:\Mamut\Mamutbackup.mbsb = Hvor sikkerhedskopien skal gemmes
3. Linje omdøber nu sikkerhedskopien fra Mamutbackup.mbsb til Mamutbackup_YYYYMMDD.mbsb
4. Linje omdøber nu sikkerhedskopien fra Mamutbackup.status til Mamutbackup_YYYYMMDD.status

Når man har testet, at det virker, så kan man tilføje filen til Serveren's "Opgavestyring" (Engelsk Scheduled Task Manager) med hvornår den skal køre på et bestemt tidspunkt.
Her en henvisning til Microsofts vejledning omkring Opgavestyring i Windows 8: