Minun alueeni
Apu
maksujen kirjaus
CONTRIBUTOR *

Ennakkoveron kirjaaminen

tekijä maksujen kirjaus

Hei, 

Miten ennakkovero käsitellään kirjanpidossa? En löytänyt asiasta vinkeistä. 

Kiitos!

6 VASTAUSTA6
Accepted solution
Outi A
VISMA

tekijä Outi A

Hei, 

 

Maksuperusteisessa kirjanpidossa ennakkoveroja ei syötetä ostovelkoihin, koska tapahtumat kirjataan kirjanpitoon maksujen yhteydessä. Eli tällöin käytännössä kirjanpitoon tulee vain tosite:

9900 - Ennakkoverot (Debet) - XXX,XX EUR

1910 - Pankkitilit (Kredit) - XXX,XX EUR

 

Ennakkoverot kannattaa kirjata samalla tavalla kuin muutkin ostolaskut, eli syöttämällä uuden ostolaskun ja ostolaskuriville valitaan tiliksi "9900 - Ennakkoverot". Kun kirjaat tämän ostolaskun maksetuksi, niin sinulle syntyy kirjanpitoon ylläolevan esimerkkini kaltainen tosite.

 

ennakko.png

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Tulin etsimään vastausta tähän samaan ongelmaan, mutta ePasselistani puuttuu kokonaan tili 9900. Pitääkö minun luoda se itse ensin?

Outi A
VISMA

tekijä Outi A

Hei, 

 

tarkistatko tilikartasta että tili 9900 on aktiivisena. Jos ette löydä tilikartan haku toiminnolla tiliä niin kohtaan Näytä Passiiviset asetatte täpän josta saatte tilin näkyviin. 

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Hei! Myös passiivisista puuttuu ennakkovero kokonaan. Myöskään hakusanalla sitä ei löydy.

 

 

Outi A
VISMA

tekijä Outi A

Hei, 

 

voitko soittaa meille 09 3154 2036  niin katsotaan vaikka etäyhteydellä asia kuntoon 

maksujen kirjaus
CONTRIBUTOR *

tekijä maksujen kirjaus

Kiitos paljon Outi A! Ongelmani ratkaistu ❤️

Riitta

Pysy kärryillä!

Klikkaa artikkelin oikeasta yläkulmasta kolmea pistettä ja "Tilaa". Näin saat ilmoitukset suoraan postilaatikkoosi, kun artikkeliin tulee jotain uutta. Valitse oikealta asetusvalikosta tilaa, niin pysyt mukana!