Minun alueeni
Apu
maksujen kirjaus
CONTRIBUTOR *

Ennakkoveron kirjaaminen

tekijä maksujen kirjaus

Hei, 

Miten ennakkovero käsitellään kirjanpidossa? En löytänyt asiasta vinkeistä. 

Kiitos!

6 VASTAUSTA6
Accepted solution
Outi A
VISMA

tekijä Outi A

Hei, 

Maksuperusteisessa kirjanpidossa ennakkoveroja ei syötetä ostovelkoihin, koska tapahtumat kirjataan kirjanpitoon maksujen yhteydessä. Eli tällöin käytännössä kirjanpitoon tulee vain tosite:

9900 - Ennakkoverot (Debet) - XXX,XX EUR

1910 - Pankkitilit (Kredit) - XXX,XX EUR

Ennakkoverot kannattaa kirjata samalla tavalla kuin muutkin ostolaskut, eli syöttämällä uuden ostolaskun ja ostolaskuriville valitaan tiliksi "9900 - Ennakkoverot". Kun kirjaat tämän ostolaskun maksetuksi, niin sinulle syntyy kirjanpitoon ylläolevan esimerkkini kaltainen tosite.

ennakko.png

Ariitta
CONTRIBUTOR *

tekijä Ariitta

Tulin etsimään vastausta tähän samaan ongelmaan, mutta ePasselistani puuttuu kokonaan tili 9900. Pitääkö minun luoda se itse ensin?

Outi A
VISMA

tekijä Outi A

Hei, 

tarkistatko tilikartasta että tili 9900 on aktiivisena. Jos ette löydä tilikartan haku toiminnolla tiliä niin kohtaan Näytä Passiiviset asetatte täpän josta saatte tilin näkyviin. 

Ariitta
CONTRIBUTOR *

tekijä Ariitta

Hei! Myös passiivisista puuttuu ennakkovero kokonaan. Myöskään hakusanalla sitä ei löydy.

Outi A
VISMA

tekijä Outi A

Hei, 

voitko soittaa meille 09 3154 2036  niin katsotaan vaikka etäyhteydellä asia kuntoon 

maksujen kirjaus
CONTRIBUTOR *

tekijä maksujen kirjaus

Kiitos paljon Outi A! Ongelmani ratkaistu ❤️

Riitta

Pysy kärryillä!

Klikkaa artikkelin oikeasta yläkulmasta kolmea pistettä ja "Tilaa". Näin saat ilmoitukset suoraan postilaatikkoosi, kun artikkeliin tulee jotain uutta. Valitse oikealta asetusvalikosta tilaa, niin pysyt mukana!