Mine områder
Hjelp
Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

Førerkort klasse BE, skattlegging av ansatt??

av Marianne Nilsen2

Hei

 

Vi har en ansatt som arbeidsgiver vil dekke førerkort for klasse BE, det vi lurer på er om den ansatte må skattlegges. Skjønner at det er visse bransjer hvor man trenger dette i arbeid og da ikke skattlegge den ansatte.

Vi er i en bransje hvor man nødvendigvis ikke trenger, men samtidig trenger, hvordan kan man dokumentere at det er behov.

 

Noen ansatte er mye på veien og vi har saker som må være på en henger for å få vist frem til nye kunder.

 

2 SVAR 2
Godkjent løsning
Ivar Grøndahl1
VISMA

av Ivar Grøndahl1

I siste utgave av Skatte-ABC, er førerkort nevnt som eksempel på skattefri utdanning....

 

Skattefritaket for kostnadsdekningen er betinget av at ett av vilkårene nedenfor er oppfylt:
– Utdanningen gir kompetanse som kan benyttes i nåværende eller fremtidig arbeid hos
nåværende arbeidsgiver, se FSFIN § 5-15-12 første ledd bokstav a. Det er tilstrekkelig at
utdanningen gir kompetanse som er relevant for arbeidsgiver. Dekning av kostnader til
norskkurs eller kjøreopplæring for bil kan f.eks. være relevant.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Lærer noe nytt hele tiden 🙂 Min første tanke var nemlig at svaret måtte være skattepliktig. Transportnæringen sliter med rekrutteringen så skjønner at de kan trenge en slik regel.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"