Mina produkter
Hjälp

Nattarbete mer än 10 timmar

av JoakimPirholt

Ingen har väl missat det nya tillägget i Transportavtalet om nattarbete mer än 10 timmar och dess implikationer för arbetstidsförkortningen? Hur påverkar det er? Vad kan vi göra på TransPA för att underlätta? Reglerna börjar gälla 1 september men dags att börja fundera på detta redan nu.

 

Tyck gärna till på vårt forum i frågan

3 Kommentarer
Caarina
CHAMPION *
av Caarina

Hej Vi har sedan flera år tillbaka idag en överenskommelse med några chaufförer om nattarbete. Idag får jag räkna fram detta manuellt och får lägga till en extra rad, arbetsförkortning. Detta tar tyvärr extra tid för mig vid lönehanteringen.

Det vore kanon om era ¨geni¨ kollegor kunde lösa detta så det kan ske automatiskt. Och nu när det nya tillägget kommer från 1 september innebär det att den manuella hanteringen kommer att ta ännu längre tid.  Mvh Caarina

Ola Berggren
CONTRIBUTOR *
av Ola Berggren (Uppdaterad ‎24-05-2023 10:33 av Ola Berggren )

Hej. Det hade varit jättebra om TransPA hade kunnat beräkna detta med hjälp av de rapporterade tiderna. Vi har också redan lokala överenskommelser med arbetstidsförkortning och det tar mycket tid av lönearbetet att lösa det manuellt

Jag litar på er 

av JoakimPirholt

Tack för bra synpunkter!

Vi kommer börja analysera hur detta kan lösas på bästa sätt. Ambitionen är att vi ska kunna bygga en beräkningsmodell som man kan stå bakom, dvs att den sparar tid för dig som löneadministratör, och de anställda får den extra kompensation som de har rätt till.

 

Självklart hoppas vi också kunna förbättra upplevelsen för andra yrkesroller också, till exempel där kontroller mot Vägarbetstidslagen sker för förare och arbetsledare, när nattarbete över 10 timmar inte längre är en överträdelse för vissa.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här