Mina produkter
Hjälp

Användning av Enhetsuppsättning i ARM-rapporter (Balans- och Resultatrapporter)

16-01-2020 15:11 (Uppdaterad 11-08-2022)
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 1512 Visningar

Genom att använda Enhetsuppsättningar är det möjligt att skapa filter som kan användas i Balans- och Resultatrapporter. I denna artikeln går vi igenom hur man skapar en uppsättning som filtrerar på koddelar, och hur man lägger in denna i en rapport.

 

Konfiguration av Enhetsuppsättning

Fönstret Enhetsuppsättningar (CS2060P3) hittar man under arbetsytan Redovisning - Egenskaper.

 

1.png

 

För att skapa en ny enhetsuppsättning klickar du på +.

 

2.png

 

I fönstret som kommer fram lägger du först in en Kod och en Beskrivning.

 

3.png

 

Efter det lägger du in önskade filter du vill använda. I mitt exempel kommer vi att använda följande segment.

 

4.png

 

Jag vill skapa följande filter:

  1. Underbolag = Underbolag 1, Avdelning = Alla
  2. Underbolag  = Underbolag 2, Avdelning = Avdelning 1

För att skapa ett nytt filter klickar man på +.

 5.png

 

Skriv in en Kod och Beskrivning. Under kolumnen Datakälla, klicka på förstoringsglaset.

6.png

 

I fönstret som kommer upp väljer jag önskat värde, SE1 i fälten Startkoddel och Slutkoddel. Jag fyller inte i resterande koddelar då jag önskar att se alla.

 

7.png

 

Jag skapar därefter ett nytt filter och lägger in följande värden:

 

8.png

 

Efter att man har lagt in alla önskade filter klickar man på Spara och stäng.

 

9.png

 

Lägg in Enhetsuppsättning på en rapport

För att lägga in en Enhetsuppsättning på en rapport går man först till rapporten och klickar på Redigera rapport.

 

10.png

 

Då öppnas ett nytt fönster. Här lägger vi in vår Enhetsuppsättning och klickar på Spara.

 

11.png

 

När man sedan skriver ut rapporten ligger filtren klara att användas till höger. Det går att nå de genom att klicka på Filterknappen.

 

12.png

 

Tips! Om du har bokfört på många koddelar i systemet och upplever det långsamt när du öppnar en Balans- eller Resultatrapport kan du kryssa i Optimera rapport för enhetsuppsättning när du redigerar rapporten.

 

13.png

 

Är denna rutan ikryssad måste du först välja ett av dina filter innan du kör rapporten.

 

14.png

 

Vill du sedan ändra koddel eller se alla behöver du köra rapporten en gång till.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här