avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

(updated by Elin Hammerud VISMA ‎17-04-2020 16:05 )
  • 3 Svar
  • 1 Liker
  • 1417 Visninger

Stortinget har vedtatt at arbeidsgiver kun skal betale sykelønn for de tre første dagene med corona-relatert sykefravær. De nye reglene gjelder fra 16. mars.

Arbeidsgivere må fortsatt utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden, det vil si de første 16 dagene av sykefraværet. Hvis sykefraværet er lengre enn 16 dager, sendes inntekstmelding som normalt, med 16 dagers arbeidsgiversperiode. 

Er sykefraværet under 16 dager skal du ikke sende inntektsmelding. Refusjon fra dag 4-16 kan arbeidsgiver søke om i eget skjema fra NAV.

Her er link til informasjon og skjema på NAV for søknad om refusjon fra dag 4-16. 

Her kan du lese mer om temaet, skrevet av vår juridiske avdeling. 

Her finner du vårt mest leste brukertips vedrørende Corona, og ofte stilte spørsmål.

Kommentarer
CONTRIBUTOR ***

Hei, jeg lurer på om vi må registrere karantenefravær som sykefravær, det vil jo da komme med i sykefraværsstatistikken? 

Lurer også på hvilken fraværskode det vil være riktig å bruke på dem som ikke kommer seg tilbake til Norge etter å ha vært i sitt hjemland i friperioden sin?  Noen som har innspill her?

(updated by Mari Barlund VISMA ‎08-04-2020 12:06 )

Hei @Eide Marianne 😊

Det er dessverre ikke kommet noen retningslinjer fra NAV eller myndighetene på hvordan karantenefravær skal registreres og evt. vises på statistikker. Jeg har snakket med vår juridiske avdeling, og de sier at registreringen i utgangspunktet er opp til deg. Du kan f.eks. gjøre følgende:

1. Dersom den ansatte ikke har sykemelding, men benytter egenmeldingsdager i stedet, kan det registreres som en egenmelding. Dette vil da følgelig påvirke sykefraværsstatistikken din. 

2. Dersom den ansatte har sykemelding fra lege, kan du registrere fraværet som en sykemelding. Dette vil også påvirke sykefraværsstatistikken din. 

3. Du kan, i begge tilfellene og i tilfelle den ansatte ikke benytter hverken egenmelding eller sykemelding, opprette en egen fraværskode som kun brukes til slike type fravær, og som kobles mot en fraværstype som ikke påvirker sykefraværsstatisikken din. 

Kontakt oss gjerne på support på telefon 09101, eller support.hl@visma.com dersom du har flere spørsmål.

Lykke til, og god påske 🐣

Mvh
Mari Barlund

CONTRIBUTOR ***

Takk for svar!