Mine områder
Hjelp

Får meldingen 'Det eksisterer ingen filer for tilbakelesing' når jeg forsøker å lese inn returfil

22-07-2010 09:00 (Sist oppdatert 25-01-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 591 Visninger

Jeg skal lese inn returfil i forbindelse med remittering, men når jeg forsøker å lese inn returfilen får jeg meldingen " Det eksisterer ingen filer for tilbakelesning". Grunnen til dette kan være at filen ligger i feil mappe, eller at filnavnet er feil.


Dette må du gjøre:

  1. Velg Vis/Innstillinger/Regnskap/Reskontro/Bedriften benytter remittering (elektronisk utbetalning) klikk Innstillinger.
  2. Velg format og klikk Rediger. I guiden sjekker du hvilken mappe som er spesifisert som mappen der returfilene skal legge seg. 
  3. Åpne deretter Windows Utforsker og sjekk om returfilen ligger i mappen som er spesifisert i Regnskapsinnstillinger i Mamut.

 

Hvis filen ikke ligger i denne mappen må du finne ut hvor filen ligger (evt. hente den fra bankprogrammet hvis du ikke har gjort det). Når du har funnet returfilen kan du forsøke å lese denne inn i Mamut på nytt.

Hvis du likevel får meldingen "Det eksisterer ingen filer for tilbakelesning" må du sjekke hvilket filnavn returfilen har. Sjekk i remitteringsinnstillingene hva som er spesifisert som filnavn på returfilene. Hvis det står i remitteringsinnstillingene at returfilene Fil fra bank skal hete "ret.*" betyr det at Mamut kun vil kjenne igjen returfiler som heter "ret." og hva som helst etter punktummet f.eks. "ret.500".

Hvis returfilen du har f.eks. heter "retur.txt" og programmet forventer en fil ved navn "ret.*" vil ikke programmet kjenne igjen filen og du vil få meldingen "Det eksisterer ingen filer for tilbakelesning". Du må da finne filen i Windows Utforsker og endre navn på filen slik at navnet samsvarer med det Mamut forventer filen skal hete, f.eks. kan du kalle filen "ret.500".

 

Bidragsytere