Mine områder
Hjelp

Hva må jeg sjekke dersom jeg har differanse mellom reskontro og hovedbok?

18-12-2008 08:00 (Sist oppdatert 25-01-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 3095 Visninger

Dersom du har differanse mellom reskontro og hovedbok, så må du sjekke følgende punkter:

  • At rapportene du tar ut kan sammenlignes mot hverandre 
    Vi anbefaler at du skriver ut rapportene Reskontro kunder, åpne poster mot hovedbok og Reskontro leverandører, åpne poster mot hovedbok, og sammenligner disse mot rapporten Saldobalanse detaljert. For mer informasjon, klikk her.
  • At du ikke har avsluttet alle tidligere år, eller overført midlertidig inngående saldo 
    Dersom du for eksempel ikke har avsluttet foregående år må du skrive ut saldobalansen for dette året, og nåværende år. Saldoen på disse kontoene må da adderes. Alternativt kan du overføre midlertidig inngående saldo. Det gjøres ved å gå til Vis – Regnskap – Overfør midlertidig inngående saldo. Dersom du tidligere har overført midlertidig inngående saldo, og i ettertid har gjort endringer på foregående år, må du overføre midlertidig inngående saldo på nytt.
  • At du har opprettet egne reskontrokontoer 
    I Mamut er det mulig å opprette flere reskontrokontoer. For å sjekke om en konto er koblet mot kunde/leverandørreskontroen, så må du gå til Vis – Regnskap – Kontoplan. Finn frem til ønsket konto, og klikk på fanekortet Avansert. Kontoen er en reskontrokonto dersom det står Kunde eller Leverandør i feltet for Reskontrofunksjon. Dersom kontoen er knyttet til en reskontrokonto vil det ikke føre til differanse mellom hovedbok og reskontro, men du må huske å ta med denne kontoen i beregningen når du sammenligner saldobalansen mot reskontro.
Bidragsytere