Mine områder
Hjelp

Hvordan bruke standardregisteret?

23-03-2005 08:00 (Sist oppdatert 25-01-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1401 Visninger

Administrator av Mamut oppfordres til å redigere og opprette nye kategorier i Standardregisteret, slik at programmet bedre tilpasses ens egen virksomhet. Ved å tilpasse disse kategoriene og bruke dem aktivt oppnår du en optimal utnyttelse av programvaren. Spesielt er dette viktig ved aktiv markedsføring og oppfølging av kunder eller leverandører.
Riktig definering av Standardregisteret, og bruk av dette ved registrering av kontakter, vil forenkle utvalg ved utskrift av rapporter, statistikk, kundebrev og annet rundskriv.


Mange av nedtrekkslistene i Mamut kan endres og tilpasses som du selv ønsker. Dette gjøres i Standardregisteret. Nedenfor skal vi benytte et eksempel for å illustrere hvordan du svært enkelt kan endre og tilpasse innholdet i nedtrekkslister i Mamut.

Problemstilling: I Kontaktregisteret er det en nedtrekksliste for Kategori. Denne inneholder en del forhåndsdefinerte valg, men mangler en kategori som jeg benytter på enkelte av mine kontakter, nemlig Detaljist. Hvordan kan jeg opprette denne kategorien slik at dette kommer med i nedtrekkslisten?

Eksempel: Opprette kategorien Detaljist i nedtrekkslisten for Kategori:

  1. Fra hovedmenyen i Mamut velges Vis/Innstillinger.
  2. I vinduet for innstillinger velger du knappen Firmadatabase.
  3. Klikk så knappen Standardregister.
  4. Velg deretter hovedgruppen Kategori (som er navnet på nedtrekkslisten) ved å markere den.
  5. Klikk Redigere.
  6. Her ser du at alle de forhåndsdefinerte valgene i nedtrekkslisten Kategori ligger inne.
  7. Du skal nå opprette den nye kategorien (verdien) Detaljist. Dette gjør du ved å klikke på knappen Ny.
  8. Skriv så inn beskrivelsen på den nye kategorien, nemlig Detaljist.
  9. Klikk Lukk når du har skrevet inn navnet.
  10. Du har nå lagt inn en ny kategori som du kan velge i nedtrekkslisten i Kontaktregisteret.

Generell fremgangsmåte for å redigere Standardregisteret:

Opprette ny undergruppe:

  1. Fra hovedmenyen i Mamut velger du Vis/Innstillinger.
  2. I vinduet for innstillinger velger du knappen Firmadatabase.
  3. Klikk så knappen Standardregister.
  4. Velg hovedgruppe som skal redigeres ved å markere den.
  5. Klikk så Redigere.
  6. Velg knappen Ny for å opprette en ny undergruppe (nytt alternativ).
  7. Legg så inn et passende navn på den nye gruppen (alternativet) i feltet.
  8. Klikk Lukk når du har skrevet inn et navn.

Slette en undergruppe:

  1. Fra hovedmenyen i Mamut velges Vis/Innstillinger.
  2. I vinduet for innstillinger velger du knappen Firmadatabase.
  3. Marker deretter hovedgruppen som skal redigeres og klikk Redigere.
  4. Velg deretter undergruppe som skal slettes ved å markere denne.
  5. Klikk knappen Slett.
  6. Svar Ja på å slette den aktuelle undergruppen.
Bidragsytere