Mine områder
Hjelp

Hvordan får jeg med inngående kreditnota (IK) på remitteringsfilen?

14-02-2006 08:00 (Sist oppdatert 25-10-2018)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1125 Visninger

Jeg har mottatt en inngående kreditnota fra en leverandør. Siden den inngående fakturaen ikke er remittert ennå, ønsker jeg å få med den kreditnotaen på remitteringsfilen for å redusere betalingsbeløpet.

Du vil ikke få se selve kreditnotaen i remitteringsmodulen, men beløpet på den inngående fakturaen vil være redusert tilsvarende beløpet på den inngående kreditnotaen.

Hvis du i remitteringsvinduet ser at beløpet på den inngående fakturaen ikke er redusert kan du sjekke følgende i reskontroen:

  • Sjekk at den inngående kreditnotaen ligger på status "åpne poster".
  • Sjekk at den inngående kreditnotaen er huket av for "skal remitteres".
    (Det kontrollerer du ved å høyreklikke på posten i reskontroen, og velge Rediger denne posten. Velg fanekortet Remittering og sørg for at det er satt Skal remitteres i nedtrekkslisten for Status)
  • Sjekk at den inngående fakturaen og den inngående kreditnotaen er linket mot hverandre. Dette sjekker du ved å klikke på knappen Match/link.
    Hvis de ikke er linket kan du gjøre det her.

MERK: Hvis den inngående fakturaen er sendt til remittering før du mottar den inngående kreditnotaen vil du ikke få sendt bare den inngående kreditnotaen til remittering. Hvis du har en annen inngående faktura fra den samme leverandøren der du kan trekke fra kreditnotaen, kan du linke disse sammen i reskontroen og generere en ny remitteringsfil.

 

Bidragsytere