Mine områder
Hjelp

Jeg får run-time error når jeg legger inn informasjon på mitt nettsted

13-07-2017 12:01 (Sist oppdatert 12-07-2018)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 814 Visninger

Hvis du ved redigering av din hjemmeside får "run-time error", skyldes dette tekst eller kode som er forsøkt lagt inn på en av dine undersider eller nyhetssider.

 

Problemet kan ha oppstått ved at teksten på undersiden/nyheten er forsøkt kopiert direkte inn i Mamut fra et Office program eller direkte fra en eksisterende internett side. Det er ikke anbefalt å kopiere tekst og bilder direkte fra programmer som Word, Powerpoint eller Excel direkte til Mamut. Grunnen til dette er at en slik fremgangsmåte ofte tar med seg skjulte formateringer av tekst/bilde i html-koden som automatisk genereres, når den kopieres direkte inn i Mamut. Et forslag er i stedet å kopiere inn teksten i Notisblokk før den kopieres videre inn i Mamut.

Det generelle tipset hvis man skal kopiere fra en annen internettside som f.eks er laget i Frontpage er å forhåndsvise i browser, trykke Ctrl+A, kopiere og lime rett inn i nyheten/undersiden. Dette istedetfor å benytte Åpne HTML-fil funksjonen. Feilmeldinger i Mamut oppstår når det er feil eller mangler i HTML-koden som er importert. DHTML kontrollen i Mamut klarer å håndtere en del feil, men ikke alle. Når du kopierer på måten det er beskrevet her, vil kontrollen filtrere ut feil som gjelder feil/manglende referanser osv.


Du kan deretter sette inn bilder ved å markere der bildet skal være (eventuelt markert med rødt kryss) og hente det opp ved hjelp av Sett inn bilde-funskjonen i Mamut. Dette forutsetter da at du har lagret bildene lokalt på din maskin først.

Bidragsytere