Mine områder
Hjelp

Bruk av memoer

27-08-2014 18:00
  • 1 Svar
  • 0 liker
  • 2032 Visninger
På mange tabeller i Visma er det mulig å legge memoer på den aktuelle rad.

I memo-feltet er det mulig å skrive mye mer tekst enn det vil være mulig å skrive inn i en kolonne i Visma. Dette feltet passer derfor til å skrive lengre tekster som benyttes som intern informasjon. Det er kun en memo som vil være mulig å ha som ekstern informasjon,  nemlig er ordrelinje-memo. 

Memofeltet er som sagt tilgjengelig på mange tabeller i Visma. For å få frem memo på høyre side må knappen memo være aktiv.

Når denne er aktiv vil memo komme opp som en fane på høyre side av skjermen.

For å skrive en memo på den aktuelle rad vil man måtte markere raden og deretter trykke på fliken memo. Deretter skriver man det man måtte ønske.

Lagre deretter Memo når man er ferdig. Når man har en memo på en rad vil det komme et symbol på feltet memo. For rader uten memo vil det kun stå memo.

Andre tabeller hvor det er aktuelt med memo er f.eks ordre, ordrelinje, produkt og åpne kundeposter.

Kommentarer
SQLAnda
CONTRIBUTOR **
av SQLAnda (Oppdatert ‎21-01-2021 13:45 av SQLAnda )

Hei,

 

I hvilken tabell bak i systemet finner jeg linken mellom ordrenummer \ ordrelinjenummer og memoen som er skrevet inn?

Og er denne tabellen tilgjengelig gjennom Oppsett Utforsker, eller vises den bare ved bruk av f.eks. ODBC?

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"