for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Man kan da skrive inn hva man vil kalle kolonnen. Eksempelvis: Postadresse
Ulempen med denne måten å endre navn på kolonne på, er at denne endringen kun vil gjelde i tabellen dette blir gjort. Man vil da måtte gjøre det samme i alle skjermbilder hvor feltet ligger fremme.
Ønsker man å endre navn på kolonnen slik at det blir gjeldene i alle skjermbilder han mulighet til å gjøre dette i oversettelsestabellen. En annen fordel med oversettelsestabellen er at man også vil kunne sett navnet på kolonnen i flere språk. Oversettelsestabellen kan også benyttes til å gi navn på andre ting enn kolonner, men dette brukertipset vil fokusere på kolonneheading. Benytt hjelpeteksten for å lære mer om denne tabellen.
Oversettelsestabellen kan man i nye skjermbilder finne under
Har man ikke nye skjermbilder vil man måtte slå opp tabellen under
Det vil sannsynligvis ligge flere forekomster i denne tabellen fra før som har kommet med installasjon. For å legge til en ny forekomst, bla ned til en ledig linje i bunnen av tabellen.
Det finnes flere metoder å få til å endre navn på en kolonne, her vises en metode som alltid fungerer.
Legg først inn oversettelsestype = 8 ved å taste inn 8 eller dobbeltklikke i feltet og velge 8
Gå deretter i feltet tabellnr. Dobbeltklikk i feltet og man får opp dialogboks. Velg her i hvilken tabell man ønsker å endre navnet på en kolonne. I mitt eksempel velger jeg Aktører (kunde). Trykk OK.
Gå deretter inn i feltet kolonnenr ved å dobbeltklikke og finn frem feltet som skal få nytt navn.
Skriv deretter inn det man ønsker at feltet skal hete i feltet Norsk (og svensk, dansk ++)
Feltet har nå endret navn overalt i Visma. Også når man skal hente frem felter i skjermbilder.
Merk! Om man har endret navnet på en kolonne som beskrevet i begynnelsen av dette brukertipset, vil dette overstyre det som er gjort i oversettelsestabellen.
Hvordan finn er det opprinnelige navnet på kolonne som har fått nytt navn?
Hei
Velg Tekster fra ikon i verktøylinjen og sett "Originale".
"Brukerdefinerte" viser eventuelle overstyrte tekster.
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Her skal vi etter beste evne forsøke å gi noen tips for å unngå at faktura via Autoinvoice kommer i retur med en feilmelding. Vi oppdaterer fortløpende.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.