Mine områder
Hjelp

Oppsett av Visma.net AutoReport - Visma Business

16-04-2021 13:01 (Sist oppdatert 16-04-2021)
  • 2 Svar
  • 0 liker
  • 5608 Visninger

Oppsett i Visma Business

 

For å sende MVA-oppgave via AutoReport, må følgende felt være riktig utfylt (Regnskap - Regnskapsrapporter - Regnskapsrapporter - fane Skattemelding - Logger og oppsett av AutoReport i Visma Business - AutoReport oppsett):

 

  • Org.nr. i tabellen for firmaopplysninger
  • MVA reg.nr. (obligatorisk før versjon 13.01.0)
  • Adresselinje 1
  • Postnr.
  • Poststed
  • E-postadresse
  • Telefonnr.
  • Bankkonto
  • Leverandørnr. Avgiftsoppgjør
  • AutoReport behandling 

autorep1.PNG

 

Her kan du velge følgende:

  • Send til AutoReport: vil bli forhåndsvalgt ved sending av MVA-rapporter
  • Behandle meldinger for betaling av mva. automatisk: Visma Business vil da automatisk behandle meldinger fra Altinn og generere bunt med posteringer mot leverandørreskontro på leverandøren som er angitt i feltet Leverandørnr. Avgiftsoppgjør mot hovedbokskonto definert i Avg.oppgj.konto fra Bedriftsopplysninger. 
  • Automatisk oppdatering av bunter for behandling av mva: Betalingsbunt mottatt fra Altinn bokføres automatisk. 

 

 

Oppsett i Visma.net

 

  • Tjenesten AutoReport må aktiveres på aktuelt firma i Visma.net Admin

mangler.PNG

 
  • Brukere som skal sende MVA-oppgave må tildeles rollen “AutoReport user” i kolonnen for AutoReport i Visma.net Admin

autorep3.PNG

Dersom brukeren nå logger seg ut og inn av Visma.net, vil de få opp ikonet for Visma.net AutoReport i Visma.net Home. 

 

 

Registrere datasystem i Altinn for innsending av omsetningsoppgave

 

Altinn må ha informasjon om hvilket datasystem som skal sende inn omsetningsoppgave. Logg deg inn i Altinn, velg administrasjon, og legg inn Visma Business i nedtrekksmenyen for “Datasystem type”. Når dette er gjort, vil du få tildelt en unik Datasystem ID og angi et Datasystem passord. Byrå kan bruke en felles Datasystem ID. 

 

Disse verdiene må du ta med deg tilbake til Visma.net Autoreport og legge inn under fanen “Innstillinger”. Byrå kan bruke en felles Datasystem ID. 

 

autorep4.PNG

 

Du er nå klart for å sende MVA-melding direkte til Altinn fra Visma Business!

Kommentarer
Per Hox
CONTRIBUTOR **
av Per Hox

Jeg fikk feilmelding da jeg brukte Visma Business som datasystemtype. Derimot gikk det bra da jeg valgte Visma.net Financials.

Men det gikk bra bare for eget firma. Men for annet firma får jeg feilmeldingen: "Visma.net Autoreport error. You are not authorized to access the requestes resource."

Jeg har arkivert tjenesten for øvrige firmaer. Har noen forslag til løsning?

Per Hox
CONTRIBUTOR **
av Per Hox

Problemet er løst

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"