for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Her er en fremgangsmåte for behandling av leasing for korrekt behandling under forskjeller i skatteberegningen. Denne fremgangsmåten er den samme som i Finale.
Referansekontoliste for leasingobjekter:
1291 Leasing (ikke skattemessig aktivert) - driftsmiddelkonto
2230 Leasinggjeld (ikke skattemessig aktivert) - presenteres som langsiktig gjeld
2370 Leasinggjeld (ikke skattemessig aktivert) - presenteres som kortsiktig gjeld, f.eks. neste års avdrag
6040 Avskrivning på finansiell leasing og andre driftsmidler som ikke medtas i midlertidige forskjeller
Leasingobjekter som registreres i anleggskartoteket skal angis med skattemessig behandling lik Regnskapsmessig presentasjon og avskrivningskontoen skal være en egen konto med referansekonto 6040.
Kontoene med referansekonto 1291, 2230 og 2370 vil medtas i midlertidige forskjeller under punktene
Spørsmålet mitt er vel heilt på sida her:
Men kan vi bruke same framgangsmåte for behandling av forskotsleasing, dvs at ein betaler inn eit beløp i starten av leigeperioden som skal kostnadsførast over leigeperioden?
Forskuddsleasing kan jo prinsipielt betraktes som en skattemessig lineær avskrivning over leasingkontrakten. Dersom du behandler det på samme måte som forskuddsleasing, vil jo skattemessig verdi bli kr 0, slik at leasingleien blir avskrevet umiddelbart. Vi klarer ikke helt å se at dette blir parallelt. Ønsker man å ta dette inn i anleggskartoteket, må det i tilfelle bli å betrakte som en skattemessig lineær avskrivning over leasingperioden, slik vi kan se det.
Her viser og forklarer vi hvordan du masseoppretter klienter og importerer fjorårsdata fra Finale, Total eller Altinn.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.