Mine områder
Hjelp

Hvordan bruke skatteetaten sin veileder

16-02-2024 08:51
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 313 Visninger

Skatteetaten har laget en egen veileder som forklarer hvordan du skal fylle ut den nye skattemeldingen og næringsspesifikasjonen. Her forklarer de hvilke elementer som skal fylles ut med og hvilken informasjon de skal fylles ut med. I tillegg informeres det om feltet er obligatorisk eller ikke.

 

Denne veilederen finner du på Skatteetaten sine sider her!

 

Skattemelding:

 

Velg skattemelding i fanene øverst. Velg ønsket år i nedtrekksmenyen og type skattemelding du er interessert i å se mer om. Merk at skatteetaten også har lagt ved et søkefelt som kan gjøre det enklere å søke etter det du lurer på. 

 

veielder 3.png

 

Som eksempel skal vi se nærmere på valg under diverse informasjon i Periode og År og hvordan man kan bruke veilederen til å få hjelp til å vite om man skal fylle ut informasjon her eller ikke. 

 

Inne på fanen opplysninger og skatt - Opplysninger og diverse informasjon som du finner i menyen til venstre er det flere avhukninger du må ta stilling til om er relevant for ditt foretak. Avhukningene her kommer med på skattemeldingen

 

veieleder 1.png

 

I eksempelet mitt har jeg huket av ja på at foretaket har filial i utlandet. Dette legger seg da i skattemeldingen du finner i Periode og År. Vi kan scrolle ned i skattemeldingen til vi finner “opplysninger om skattesubjekt”

 

veielder 2.png

 

Vi skal nå se nærmere på hvordan man finner igjen denne informasjonen i veilederen for å se hva Skatteetatens hjelp på temaet.

 

På samme måte som menylinjene i Periode og År kan jeg i menyen inne på veilederen til Periode og År i menyen til venstre trykke meg ned til “opplysninger om skattesubjekt” og “opplysninger om selskapet” 

 

veielder 4.png

 

Her ser vi at informasjon om filial i utlandet ligger inne som et tema. Ved siden av valideringene ser vi “-” dette indikerer at dette ikke er et obligatorisk felt og at man derfor ikke må fylle inn noe. Vi ser også at felttypen er et inputfelt. Trykker man på “vis kodeliste” 

under ser du hvilke inputs du har lov å fylle inn. Her har vi da de to alternativene “ja” eller “nei” slik som du svarer på i Periode og År. 

 

Ved siden av teksten om “Har foretaket virksomhet med fast driftssted/filial i utlandet” finner vi her et lite spørsmålstegn. Hvis vi her trykker på det lille spørsmålstegnet får vi opp informasjon om hva skatteetaten definerer som fast driftssted i utlandet. 

Slik at man kan benytte seg av denne informasjonen til å ta stilling til om dette er et område som er relevant for ditt foretak å fylle ut.

 

veileder 5.png

 

Næringsspesifikasjon:

 

På lik linje som i veilederen til skattemeldingen fungerer veilederen av næringsspesifikasjonen. Velg næringsspesifikasjon i menyen øverst. Velg årsversjonen du vil se nærmere på. Du kan også legge inn hvilken regnskapstype og virksomhetstype du har hvis du har noe spesifikt. Uten å ta noe valg står det “velg” som standard på begge feltene, dette vil være godt nok for å få informasjon om et standard AS. 

 

veileder 6.png

 

Her kan vi i Periode og År gå inn på næringsspesifikasjonen. I mitt eksempel nå vil vi se nærmere på at virksomhetstypen til foretaket mitt ligger inne som “øvrige foretak”. 

 

veileder 8.png

 

Dette vil jeg gjerne se nærmere på i veilederen til skatteetaten. Her ser jeg “virksomhet” i menyen til venstre slik som jeg ser i Periode og År. Inne på menyen for virksomhet finner jeg også informasjon om “virksomhetstype” 

 

veileder 7.png

 

Under informasjonen om virksomhetstype finner du “vis kodeliste” hvis man trykker på denne får man opp en oversikt over de ulike kodelistene og valgene skatteetaten har på virksomhetstype. 

 

veileder 9.png

 

For mitt foretak som er et lite AS er da øvrige foretak korrekt virksomhetstype.

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"