Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Hvordan oppgradere SQL 2008 til SQL 2014/2016?

av Anonymous

Hei!

Kjører HL5 med SQL 2008 server, men nå bør/må vel denne oppgraderes til 2014 eller 2016.

Hvordan kan dette gjøres for at alt skal funke etter oppgradering?? Og kan jeg gå over til å bruke express versjon, eller er denne for dårlig??

 

Har prøvd å kjøre windows update, men det kommer ingen oppdatering der!

 

mvh

Kåre!

 

5 SVAR 5

av Jørgen Larsen2

Hei.

Vi anbefaler at man installerer en ny installasjon av SQL Server, istedenfor å oppgradere. Express versjonen av SQL Server fungerer bra. Det er først når man har veldig mange databaser/klienter eller trenger mer funksjonalitet som backup jobber etc at man trenger en fullversjon av SQL Server.

 

Vedlagt ligger en beskrivelse på hvordan du installerer SQL Server Express 2014, samt Lønn 5.0

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svar!

 

Men skal gammel HL og SQL avinstalleres først?? Eller skal en kjøre "ny" installasjon oppå den gamle??

av Jørgen Larsen2

Hei igjen!

Når det gjelder installasjon av ny sql server, så kan du installere en ny seperat SQL server og beholde den gamle til flyttingen er over.

For Lønn 5.0 sin del så anbefaler vi at du avinstallerer programmet og installerer den på nytt med kobling mot den nye sql serveren.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

All data blir liggende og kan flyttes senere selv om jeg avinstallerer HL Database?

arne fure
PARTNER

av arne fure

Ikke til 2014 eller 2016, men er nok mye likt.

 

Dersom du går til nedlastninger og Huldt & LIllevik, så vil du under beskrivelser finne en guide til å flytte Huldt til SQL 2012.  Dersom en ikke er vandt med slike operasjoner, så anbefaler jeg at en kontakter sin IT eller Visma forhandler og får hjelp.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"