Mine områder
Hjelp
Christina Sand
CONTRIBUTOR **

Innhenting av skattekort

av Christina Sand

Jeg har hatt et tilfelle av at jeg ikke har fått inn en endring på frikort. Den ansatte har endret frikortet sitt korrekt (bekreftet hos skatteetaten), men når jeg har hentet inn skattekortfiler, har det ikke kommet inn. Hentet inn to ganger etter denne endringen. 

Den ansatte gjorde en endring i dag for å teste, og den kom inn som normalt. Er det flere som har opplevd dette? Veldig kjedelig for den ansatte, noen tips til hvordan dette kan rettes opp i. 

1 SVAR 1
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Vi har opplevd akkurat det samme! En ansatt tildelte hele sitt frikort til sin nye arbeidsgiver i begynnelsen av juni. Først nå i august ble vi gjort klar over at vi feilaktig har trukket 50 % skatt i juli og august. Vi fikk varsel om nytt skattekort på vedkommende ifm. endringen hun gjorde i juni men i filen vi endte opp med å importere var det ikke noe frikortbeløp. Skatteetaten kan vise til at det også er laget en annen fil samme dag der det er det. Men den fant av en eller annen grunn altså ikke veien inn i lønnssystemet. Helt frem til 31. januar året etter inntektsåret er det arbeidsgivers ansvar å tilbakebetale for mye trukket skatt til den ansatte. Det har skjedd i dag og vi begynner derfor nå på tilleggskjøringer for juli og august for å rette opp i dette feilaktige skattetrekket. Mye styr for alle parter dessverre!

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"