Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Oppgrossing av fordel

av Anonymous

Er det noen som har en god fremgangsmåte på dette.  Jeg skal innberette alkohol ut over hva som skatteetaten anser som normalt til et måltid og skatten skal bedriften dekke.  Har nå prøvd meg litt frem men har ikke kommet til noe jeg mener er fornuftig. 

4 SVAR 4
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

La oss si at den skattepliktige naturalytelsen/fordelen er på kr. 1.000 og vedkommende har 44% trekk på del 2 av sitt skattekort. Uten å gjøre noe vil da vedkommende få kr. 440 mindre utbetalt når fordelen legges inn. Lager man en lønnsgodtgjørelse som ikke inngår i feriepengegrunnlaget på (440/0,56) kr. 786 gir det netto utbetalt kr. 440. Hvorfor 0,56? 1 = 100%, 0,44 = 44%. Med slikt skattetrekk får man utbetalt 0,56 = 56% av sin lønn. Regner alltid prosentregning som et desimaltall og det blir da 0,44+0,56 = 1 = 100%.

Så formelen blir da:

Skatt av naturalytelse eller fordel / ((100-skatteprosent)/100) = Brutto lønnsytelse uten feriepenger som må legges inn for å gjøre dette om til et null sum spill. Denne lønnsarten settes opp til alltid å beregnet prosenttrekk.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

De skal jo få mer utbetalt hvis fordelen allerede er registrert.

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Har prøvd å lage et regneark over dette men får ikke summene til å stemme.  slik jeg setter det opp får den ansatte mer utbetalt etter oppgrossingen og det jo ikke rett.  du skulle ikke ha en formel på lur?

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Vi bruker normalt del 2 av skattekortet til å beregne skatten av naturalytelsen som legges inn. Legger så inn en brutto lønnsgodtgjørelse som netto dekker det økte skattetrekket.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"