Mine områder
Hjelp
Hilde Andersen2
CHAMPION *

Papirbasert sykmelding

av Hilde Andersen2

Hei!

 

har en ansatt som har vært lagt inn på sykehus og fått papir sykmelding derfra.

Hvordan sender jeg inntekt til Altinn da? Kan jeg bruke vanlig inntektsmelding fra lønnssystemet?

Utrolig at vi i 2021 fortsatt har sykmelding på papir! Typisk for sykehusinnleggelse trur jeg...

 

 

9 SVAR 9
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Sykmelding kan kommer både på papir og digitalt per i dag. Både sykmeldingen og søknaden om sykepenger er det arbeidstaker som har ansvar for å få sendt til riktig mottaker (dvs. den som har ansvar for utbetaling av sykepengene). Når det gjelder arbeidsgivers ansvar for å sende inntektsmelding til NAV så skal dette skje digitalt, enten via lønns- og personalsystemet eller Altinn. Det gjelder uavhengig av om sykmeldingen er mottatt på papir eller digitalt.

Hilde Andersen2
CHAMPION *

av Hilde Andersen2

Hei Vanja!

det du skriver betyr altså at jeg kan sende inntektsmelding via lønn, selv om jeg kun har mottatt sykmeldinga på papir?

Det høres i såfall flott ut!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei, 

Ja, det stemmer. Inntektsmeldingen skal alltid sendes digitalt.

Godkjent løsning
Anne Kate Bø
CONTRIBUTOR **

av Anne Kate Bø

Hei

 

I juni 2020 sendte NAV ut et nyhetsbrev vedr sykmelding i papirformat:

 

Vent litt med å sende papirsøknaden

Fortsatt kommer en del sykmeldinger på papir, de fleste fra sykehusene. Skanneren i NAV klarer nå å tolke 40 prosent av dem så godt at papirsykmeldingen kan gjøres til en digital sykmelding. Derfor kan det være lurt å vente litt med å sende papirsøknaden videre til NAV og se om den kommer digitalt i stedet. Klarer skanneren å tolke papirsykmeldingen, vil dere få glede av hele den digitale sløyfa med sykepengesøknad, oppfølgingsplan og møteforespørsler

Hilde Andersen2
CHAMPION *

av Hilde Andersen2

OK, så selv om sykmeldte har sendt meg søknaden, så kan det være at sykehuset har sendt den til Nav også?

 

 

Anne Kate Bø
CONTRIBUTOR **

av Anne Kate Bø

Ja, jeg har nå nylig mottatt sykmelding fra ansatt i papirutgave, som etter 1 uke også kom digitalt. Den ansatte må som vanlig inn på NAV for å sende sykmeldingen til arbeidsgiver.

Hilde Andersen2
CHAMPION *

av Hilde Andersen2

ok, nå har ansatt sendt den på e-post til meg. Har ikke lyst til å "plage" ansatt mer...(av diverse grunner)

Men kan jeg gjøre det på Nav? Jeg har jo sykmeldinga, men det er kanskje noe med innlogging etc som sykmeldte må gjøre selv?

 

Jorunn
CONTRIBUTOR ***

av Jorunn

Du kan ikke gjøre, den ansatte må gjøre det selv - fordi den syke må logge seg inn med id osv.

Jorunn
CONTRIBUTOR ***

av Jorunn (Oppdatert ‎27-01-2021 09:25 av Jorunn )

Hei, det finnes en rutine på NAV.no hvor den ansatt kan laste opp papirfakturaen og da får du den elektronisk fra NAV! Det er en grei bruksanvisning på nav.no som forklarer hvordan det gjøres, og det er bare å ta bilde av sykemeldingen med mobilen og laste opp.  Og du kan sende inntektsmelding fra lønnssys.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"