Mine områder
Hjelp
Edel Marie Aanestad
CONTRIBUTOR *

Passordbeskyttet lønnsslip uten å ta med fødselsnr på lønnsslipp

av Edel Marie Aanestad

Ser at det er gjort en endring i siste versjon. Er det mulig å velge bort at fødselsnummer skal fremkomme på elektronisk passordbeskyttede lønnsslipper?

4 SVAR 4
Ankesim
CONTRIBUTOR **

av Ankesim

Kan ikke se at det er gitt noe svar på dette. Er det noen fra Visma som kan svare på og ta tak i dette?

 

Et fødselsnummer er strengt personlig og har ingen ting å gjøre på en lønnslipp. Det er veldig uheldig at fødselsnummer vises på de lønnslippene som sende ut elektronisk med passordbeskyttelse. Dere bør finne en løsning på dette slik at vi kan velge bort dette  i systemet, og jeg lurer på hvor raskt dette kan være på plass.

Velger man å kjøre ut lønnslipper manuelt fremkommer ikke fødselsnummer på lønnslippene.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Skattebetalingsforskriften paragraf 5-10-20 første ledd stiller krav om at fødselsnummeret må inkluderes på lønnsslippen.

Ankesim
CONTRIBUTOR **

av Ankesim

et spørsmål til:

ER det i så fall mulig å skjule de 5 siste sifrene i fødselsnummeret slik man skuler de 7 første sifrene i bank konto nummeret?

Ankesim
CONTRIBUTOR **

av Ankesim

Takk for raskt svar.

Er det slik å forstå at Skattebetalingsforskriften du henviser til ikke gjelder for lønnslipper sendt per post men gjelder kun sendt per email?

Kan du si noe om hva som er grunnen til det? og hva er det som gjør at en slik personlig informasjon, som kan misbrukes av uvedkommende, skal fremkomme på lønnslippen? 

Synes det er litt merkelig at bank knt nummer er skjult men ikke fødselsnummer.

Takk for et mer utfyllende svar.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"