Mine områder
Hjelp
Vivian Hagen
CONTRIBUTOR **

Trekk for ferie for de over 60

av Vivian Hagen

Arbeidstakere over 60 får jo en ekstra ferieuke, og skal jo da også trekkes en uke ekstra.

Hvordan gjør jeg det? Finner ikke noe om det i produktnotatet.

Må jeg inn på hver enkelt person og legge på ferietrekket med 5 dager?

10 SVAR 10
Mette Helene Solø1
CHAMPION **

av Mette Helene Solø1

Ja man har like mange feriedager i deltidsstilling, som i full stilling. Men når man regner 3 uker sammenhengende ferie så trekker man 15 feriedager, selv om personen kanskje bare skulle jobbet 12 av disse dagene (80 %), eller 7 dager (50 %). 1 uke=1 uke.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ansatt over 60 år og fastlønnet i 80% stilling. Skal da trekk for ferie være 30/26 ??  ( 6 uker a 5dg )

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg synes at infotjenester forklarer det godt, det skal bli det samme skattetrekket enten vi utbetaler i juni eller en den måneden ferien tas.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Fant en gammel artikkel ihh til skatt over 60 år. KAN være at dette er bakgrunnen for at de ikke ender opp med å skatte ? Hvis jeg ikke ser feil er det jo iallefall en mindre sum å skatte av ihh til hva jeg har trodd tidligere.

Hvis jeg ikke har da misforstått:

EKs: en ansatt har per uke 10 000,- i fast lønn. Feriepenger for en uke er 11 000,- ( kode 36) Den ansatte skal da kun skatte av kr 1000,- og ikke 10 000 som er hele summe til utbetaling.

 

Hvis de da har f.eks. 36 % skatte er det da kr : 360,- som skal skattes. Dette er jo en lav sum og det kan være derfor det ikke "trigger ut" slik at det skattes ? Iallefall hvis den ansatte står i minus på Grunnlag tabell.

TROR dette kan være grunnen ?

Eller har noen andre funnet andre løsninger ?

 

https://www.infotjenester.no/artikler/skatt-feriepenger-60/

 

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det er det jeg og lurer på. Hvorfor trekkes det ikke skatt av feriepenger o/60 år. :-(.

Har snakket med noen som mener at dette er rett. Siden grunnlag tabell står i minus. Men her føler jeg meg kjempe usikker.

Ser og at hvis jeg f.eks. legger inn provisjon eller bonus , så skattes det heller ikke av før grunnlag tabell går over summen som står i minus. Virker ikke rett for meg det heller. Men igjen har fått beskjed om at dette skal være rett programmert.. Noen fler som har dette problemet?

Synd hvis de ansatte får baksmell pga feil av lønningsansvarlig.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har flere ansatte over 60 år - og skattetrekk på art 36 står til tabell, men det trekkes ikke skatt av beløpet.

Hva gjør jeg feil ?

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg ser at hvis jeg legger inn prosenttrekk så vil den trekke skatt, men ikke på de som har trekk for 6 uker ferie da de totalt får negativt beløp på skattegrunnlag. Med en gang jeg sletter trekk for ferie så trekker systemet skatt av 2,3%-feriepengene.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Feriepenger over 60 år skal stå med Tabell.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Skal lønnsarten for feriepenger 60 år + stå med tabelltrekk eller prosenttrekk?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei :). Hvis jeg ikke tar feil har du egen lønnskode for feriepenger over 60 år. Denne legges på til  utbetaling.

Hvis du utbetaler dette sammen med feriepengene justerer du da med 5 dager ekstra på Kode trekk lønn for ferie. Eks 25 dager ferie med 22 dager mnd vil da bli 30/22..

Det er iallefall slik jeg har forstått det skal gjøres. MEN, jeg ser at det skattes ikke av denne summen og hvis jeg ikke tar feil så er ikke feriepenger over 60 år skattefritt. Så undres litt her hva som blir rett å gjøre.

 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"