Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

01.09.2016 IS feriepenger til MamutOne

av Anonymous

Hei,

jeg starter MamutOne fra 01.09.2016.

Hvordan kan jeg sette inn IS feriepenger hvis det finnes beløpet, som ikke er utbetalt feriepenger fra ifjor 2015 og beregnet feriepenger i året 2016.

Jeg har funnet i veiledning den. Men det gjelder bare feriepenger fra ifjor 2015. Hvor skal jeg sette inne IS feriepenger, som var beregnet i 2016 for utbetaling i 2017.

Hva om IS Feriepenger i balanse? Er det forbundet på noe måte mellom Personalregister og IS Feriepenger i balanse?

Takk for hjelpen på forehånd.

Mvh 

Natalia

 

  1. Velg Vis – Lønn – Personalregister.
  2. Velg den ansatte du skal legge inn aktuell informasjon på.
  3. Klikk på fanekortet Lønn og knappen Ferie.
  4. Legg inn korrekte verdier i feltene Feriepengegrunnlag fra fjoråret og Totalt feriepenger til utbetaling
3 SVAR 3
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Heii

Hvis du har bokført inngående saldo i regnskapet som inkluderer feriepenger, skal du ikke overføre den ekstra lønnskjøringen til hovedbok. Da blir det dobbelt opp. Det er riktig.  Så dropp å gjør det, og det blir riktig.

Alternativ 2 jeg ga gjøres kun i umiddelbar forbindelse med når man utbetaler feriepengene. Altså gjør du ikke det før du i 2017 skal utbetale feriepengene.  For det er kun hensiktsmessig å gjøre korreksjonen rett får man skal kjøre feriepengene. Det blir tidsligst Januar 2017.

Anbefaler det første alterantivet, da det vanligvis er enklere. 

 

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det virker ikke helt som du sier.

I første tilfellet (lønn beregning for de forrige måneder) er det viktigste å ikke bokføre det til regnskap (hovedbook), men bare registrere og lagre. Hvis man bokfører det til hovedbook, "eksploderer" IS på balanse og du kan ikke regigere det. Kommer masse unødvendig jobb.

I andre beskrevet opsjonen er det ikke mulig å dele 775 og 765 lønnsarter, når du betaler til ansatt, som slutter jobb. Jeg prøvde og det er ikke mulig.

 

Mvh 

Natalia

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Hvis det er slik at dere har tatt i bruk Mamut nå 1 September og ønsker å det slik at feriepengegrunnlaget for 2016 blir riktig.
Da blir løsningen at du kjører en "ekstra" lønnskjøring der du inkluderer alt av lønn de forskjellige ansatte har mottatt for Januar til August, og kjører denne i f.eks. August. Viktig at det ikke legges på en måned du skal sende inn A-melding for.
Da blir det riktig.   

Alternativt kan du også gjøre korreksjoner i regnskapet, og passe på å manuelt endre beløpene under vis - lønn - personalregister - velg ansatt - lønn - ferie - og man legger inn feriepenger totalt til utbetaling.  Eller bare legge det direkte inn på lønnsarten når man kjører lønn.  Men uansett vil du i dette alterantivet få avvik på feriepengelisten, da det du utbetaler avviker fra faktisk opptjent lønn året før, noe første alterantiv unngår.

Mvh
Morten H
Visma Mamut Support