Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Antivirus programmet McAfee

av Anonymous

Hei - jeg vil høre om det er korrekt at Mamut ikke kan kjøre sammen med McAfee Antivirus programmet? - og i tilfelde hva/hvilket antivirus program kan dere anbefale?

5 SVAR 5
Rita Lund
CONTRIBUTOR **

av Rita Lund

Hei. Jeg hadde også mcAfee tidligere, men den gikk ikke sammen med mammut. Stadig vekk spiste den opp og slettet filer. Trodde det var trojanske hester ? Jeg hadde dialog med Mcafee og det var ikke noe de skulle gjøre med dette. Så da byttet jeg til Avira. Funker bra!

Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei Erik

Det du her har tatt opp har normalt sett ingenting med McAfee eller andre virus program å gjøre. 

Dette er en feilmelding som kommer når en spesifikk fil tilhørende Mamut har blitt skadet, og er uleselig.
Mulig årsak er strømbrudd eller ukontrolert avstenging av Mamut.

Her er fremgangsmåten for å løse dette :

Det ser ut til å være noe galt med en fil du har som heter Desktop.xml, og løsningen blir å slette denne filen.

Det er 2 muligheter for å lokalisere denne filen:

1. Via Mamut Business Software

Start Mamut på en maskin der Mamut fungerer og gå til Fil - Databaseverktøy - Gå til systemets datafiler.
Åpne mappen User/000/0X, der X står for brukernummeret ditt. Dette kan du se i oversikten under Vis - Innstillinger - Sikkerhet - Brukeradministrasjon.
Slett filen Desktop (Desktop.xml)
Start opp Mamut

2. Via Windows Utforsker:

Start Windows utforsker ved å høyreklikke på Start knappen i Windows.

Har du Windows Vista eller Windows 7:
Denne filen finner du vanligvis under C:\Brukere (Users)\Felles(Public)\Public Mamut\Mamut\Data\SystemXXXX\user\000\00X, der XXXX står for hvilken instans av Mamut det gjelder, og X hvilken bruker det gjelder. Slett Desktop (Desktop.xml )

Har du Windows XP :
Denne filen finner du vanligvis under C:\Documents and Settings\All Users\Public Mamut\Mamut\Data\SystemXXXX\user\00X\00X, der XXXX står for hvilken systemdatabase av Mamut det gjelder, og X hvilken bruker det gjelder. Slett Desktop (Desktop.xml )

Vet du ikke systemdatabasenummer?

Du finner nummer til systemdatabasen ved å gjøre dette med en bruker som fungerer :
Vis - Innstillinger - Andre innstillinger - Andre programmer. I feltet System finner du systemdatabasen.

Vet du ikke brukernummer?
 
Du finner brukernummer til alle brukere i databasen ved å gjøre dette på en bruker som fungerer :
Vis - innstillinger - Sikkerhet - Brukeradministrasjon. Marker bruker og trykk Rediger og sjekk hvilket nummer den har.

Mvh,
Morten H.
Mamut Support 

Erik Nilssen1
CONTRIBUTOR ***

av Erik Nilssen1

Ok, så at vedlegget ikke kom med, noen som vet hvorfor ikke? Hentet det fra PC og valgte "Opprett".

Uansett, feilmeldingsdetaljer:

Error no: 1734

Message: Property FOCUSAREAS is not found.

Erik Nilssen1
CONTRIBUTOR ***

av Erik Nilssen1

Hei, har også McAfee på min PC, og fikk vedlagte feilmelding. Kommer meg fint inn, men feilmeldingen kommer når jeg velger klient.

Snakker vi stor sannsynlighet for at dette også skyldes McAfee?

 

 

Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Hvis man ikke har konfigurert McAfee noe utover å installere og ta det i bruk, er det riktig at den kan skape problemer for driften av Mamut Business Software. Ikke alle antivirus program gjør dette. Men de fleste antivirus program lar seg konfigurere og tilpasses slik at den f.eks. har unntak for Mamut så den ikke blir påvirket. Og sånn sett skal det kunne være mulig å få Mamut til å fungere sammen med alle antivirus programmer.

Ønsker man ikke å gjøre noen tilpasninger på virusprogrammet, bør man nok vurdere et annet virusprogram. Men er man villig til å plukke litt på antivirusprogrammet, bør man se avsnittet for Antivirus og Brannmur på følgende artikkel:
http://community.visma.com/no/mamut/Support/Sok-i-supportarkivet/Supportartikler/Support-Artikler-Ma...

Har ingen generelle anbefalinger å komme med siden de fleste fungerer helt fint, særlig vis man er villig til å gjøre noen justeringer.

Med vennlig hilsen,
Morten H.
Mamut support