Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Årets feriepenger til dødsbo

av Anonymous

En av våre tidligere ansatte er død og vi skal nå betale årets feriepenger til dødsboet. Hvordan gjøres dette i Mamut Enterprise E3? Regner med at det må opprettes en ny lønnsart som ikke beregner forskuddsskatt eller arbeidsgiveravgift, men den må vel også kobles slik at feriepengene "nulles" ut på den ansatte? Håper noen kan hjelpe meg med dette før vi skal ha lønnskjøring 10.

4 SVAR 4
Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide (Oppdatert ‎04-09-2018 12:16 av Morten Heide VISMA )

Hei

Om det skal beregnes skatt eller AGA avhenger av om opptjeningstidspunktet er før eller etter dødsfallet.
Hvis det er før dødsfallet, gjelder disse regelene:
https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/a-meldingen/veiledning/lonn-og-ytel...
Hvis etter:
https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/a-meldingen/veiledning/lonn-og-ytel...


Du oppretter en lønnsart som er lik lønnsart 775 i Mamut, men endrer på trekkpliktig, arbeidsgiveravgift,  a-meldingskoden og tittel på lønnsarten så den ikke blandes med noe annet.
Resten skal være likt. Beste er å duplisere lønnsarten, så du ikke går glipp av noe:
Dette gjøres ved å markere lønnsart 775 i listen over lønnsarter og trykke på dupliser knappen.

Bruk denne til å kjøre feriepenger for den avdøde ansatte.

Hvis usikkerhet rundt tolkning av lovverk, vennligst kontakt Skatteetaten.

mvh,
Morten Heide

Visma Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei igjen,

 

Jeg får en feilmelding på a-meldingen. Lønnsarten ser slik ut: Lønnsart776.jpg

Har snakket med skatteetaten og problemet er at det rapporteres inn at det er skattetrekk (selv om det ikke blir trukket skatt). Har jeg gjort noe feil?

 

Mvh Hanne Kjersti, Seljord Varmeservice

Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Det viste seg at det var et unikt forhold her jeg ikke var klar over ved min opprinnelige besvarelse.

Feriepenger ved dødsfall er et ganske sjeldent scenario, heldigvis.
Mamut ser jeg nå at ikke har helt støtte for dette.  Det er litt komplisert å gå inn på årsaken, men i korte trekk løser du dette ved å redigere lønnsarten rett før du genererer og sender ny a-melding. Du fjerner da rutinenummer 3. Setter det til 0 på denne lønnsarten.
Genererer a-melding  og sender den. Den blir da uten feil. Også setter du tilbake rutinenummer 3.

Mangelen på rutinenummer 3 vil for lønnsarter som er brukt kun få konsekvensen at feriepengelisten vil vise feil.  

Dette blir etter hva jeg forstår forhåpentligvis rettet i versjon 22.1 som kommer i Desember 2018.
Kan ikke garantere det,  men det er planen. 

Håper dette gir mening.
Spør om noe er uklart.

Mvh,
Morten Heide
Visma Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for kjapt og bra svar!

 

Mvh Hanne Kjersti, Seljord Varmeservice