Mine områder
Hjelp
Trinen
CONTRIBUTOR *

Autoinvoice - godkjenning av faktura

av Trinen

Vi benytter i dag Mamut og vurderer også å ta i bruk Autoinvoice modulen som hører til. Da vi er flere prosjektansvarlige som bestiller varer til egne prosjekter lurer jeg på om autoinvoice modulen løser godkjenningsprosesser for inngående fakturaer for flere brukere? og kan de samme prosjektlederne fordele varelinjer på faktura til ulike prosjekter i et eventuelt godkjenningsbilde?

9 SVAR 9
MaciejA
VISMA

av MaciejA (Oppdatert ‎01-09-2020 16:34 av MaciejA VISMA )

Hei,

 

I Autoinvoice modulen er det lagt til en enkel godkjenningsfunksjonalitet for mottatte Autoinvoice-fakturaer. Dette er en valgfri funksjonalitet som er aktivert som standard.

Når dette er aktivert, må mottatte Autofaktura-fakturaer godkjennes før de kan legges inn på Regnskapsmodulen i Mamut.


Det er lagt til en ekstra knapp som kan trykkes på for å godkjenne faktura til bokføring,
dette kan gjøres enten under knappene Bokfør mottatte dokumenter, eller Mottatte dokumenter i Autoinvoice.


Brukere som skal bokføre fakturaen kan fordele varelinjer på faktura til ulike prosjekter senere i bokføringvinduet men ikke før.

Trinen
CONTRIBUTOR *

av Trinen

Takk for svar. Betyr dette at når vi aktiverer autoinvoice modulen så vil alle som benytter Mamut (alle våre prosjektledere) automatisk ha tilgang til autoinvoice modulen og kan gå inn og godkjenne sine fakturaer der? Fordeler da autoinvoice modulen de riktige fakturane til de riktige "eierne" av fakturaen basert på oppgitt navn på faktura? Kreves det full lisens (regnskap) for å ha tilgang til autoinvoice modulen?

Godkjent løsning
MaciejA
VISMA

av MaciejA

Hei,

 

Autoinvoice fordeler ikke fakturaer så om en bruker har tilgang til å godkjenne så kan den godkjenne alle. Hvis deres prosjektledere er superbrukere i Mamut så skal de få denne tilgangen automatisk.

Er det satt opp en tilgangsmal for dem da er det mulig å kontrollere spesifikke tilgangsmaler for brukertilgang for brukere som skal godkjenne fakturaer.

 

En superbruker kan gi dem tilgang under Vis - Instillinger - Sikkerhet - Administrer tilgangsmaler - Rediger tilgangsmal, under Velg funksjoner kan ekspandere Ordre/Faktura og så huke av for Autoinvoice Godkjenn mottatte fakturaer.

 

Du kan lese mer om hvordan administrere tilgangsmaler på denne siden:
https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Mamut-One/Hvordan-administrere-tilgangsmaler/ta-p/28234

 

Alle Mamut lisenser har tilgang til Autoinvoice modulen.

Jan Morten Djupå
CONTRIBUTOR **

av Jan Morten Djupå

Det er vel ikke mulig at jeg som superbruker kan fordele de ulike inngående faktura til de som skal godkjenne sine egne faktura, istedet for at de får tilgang til alle inng faktura til hele selskapet (for da skjønner de ikke hvilke egne inng faktura de skal godkjenne)....

MaciejA
VISMA

av MaciejA

Det finnes ikke muligheten for det i Autoinvoice. Hvis de brukerne skal få tilgang til å godkjenne mottatte EHF så blir det slik du skriver at de får tilgang til alle inngående faktura.

Jan Morten Djupå
CONTRIBUTOR **

av Jan Morten Djupå

Det er ganske dumt, da jeg har minst 7 godkjennere av inngående faktura. at de skal lete etter sine faktura (blant 100vis) er alt for tungvint. ønsketenking er jo at jeg fordeler alle inngfaktura til ulike brukere og når de åpner autoinvoice ser de alle sine egne faktura de skal godkjenne/har ansvar for. Godkjenne, merke med prosjekt osv...

 

 

 

Trinen
CONTRIBUTOR *

av Trinen

Det er akkurat dette jeg også etterlyste og har behov for. Vi er mange som skal godkjenne og fordele fakturaer til ulike prosjekter. Det er umulig at alle skal ha tilgang til alle fakturaer. Det blir kaos og veldig mye dobbeltarbeid at alle skal gå gjennom alle fakturaer for å finne sine egne.

Torben Halvorsen
CONTRIBUTOR *

av Torben Halvorsen

Hei Trine

 

Vi har hatt PaperLess for Mamut i mange år og bruker også Mamut selv for regnskap. Vi håndterer også EHF.

 

mvh

 

Torben

MaciejA
VISMA

av MaciejA

Takk for du tok deg tid til å gi oss en nærmere detaljert forklaring av ønskemålet.
Jeg skal rapportere ønskemålet videre til utvikling og de vil se nærmere på hvilke muligheter det finnes i programmet til kommende versjoner av Mamut.