Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Faktura med valuta Euro

av Anonymous

Vi har gjort en reklamasjonsjobb for en annen leverandør. Han skal ha fakturaen i Euro. Hvordan går jeg fram for å få dette riktig i E5? 

4 SVAR 4
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Beklager knotete forklaring, selvsagt skal jeg bry meg om valutaen, jeg mente i forhold til mva. Det er arbeid som er gjort her på en maskin til ett norsk selskap, ikke en vare som skal til utlandet. Jeg snakker med revisor.

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

MVA styres ikke direkte av hvilken valuta du fakturerer i. Det styres av produktet (om det er mvapliktig vare), om dere som bedrift er mvaplikltig og kunden.  For om du eksporterer til et annet land er det jo vanlig å ikke ha med MVA siden kunden må betale mva til egne myndigheter etter landes regler som ikke er noe du skal nødvendigvis ta noe hensyn til.  Kontakt en autorisert regnskapsfører for mer om det.
Eller skatteetaten.

Er ikke sikker på hva du mener med om du ikke trenger å bry deg om valutaen.  Siden du spør om hvordan å fakturere i valuta, vil valutaen være noe du nødvendigvis må bry deg om.  

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Må bare spørre, hvordan er det med mva når jeg fakturerer i Euro? Trenger jeg ikke bry meg om selve valutaen? Tar programmet seg av dette?

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Dette finner du beskrevet i vår support artikkel her:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Salgsoppfolging/Hvordan-fakturere-en-kunde-i-valuta/

Og husk, slik det står, å oppdater valutakursen under vis - regnskap - valuta først.

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support