Mine områder
Hjelp
Iren Fredriksen
CONTRIBUTOR *

Feriepenger

av Iren Fredriksen

Er det riktig at konteringer på fast lønn, påløpne feriepenger,arb.giveravgift og arb.giveravgit kommer til kredit etter at jeg har kjørt feriepenger for 2017.

Kjørt det sånn.

Månedslønn

Trekk 36/26 ved ferie over 60 år

Feriepenger u/skattetrekk

Feriepenger 6 ferieuke

 

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide (Oppdatert ‎11-07-2017 09:45 av Morten Heide VISMA )

Hei Iren

På sett og vis går det til både kredit og debet.  Dette styres av systemkontoene du har.  Så fremt du ikke har endret på dem er det 2780 AGA for lønn, 2781 AGA for påløpne feriepenger og 2920 for påløpne feriepenger.
Og motkontoen til disse er jo resultatkontoene 5410, 5411 og 5190.  Førstnevnte er kredit, og sistnevnte er debet. 

Systemkontoene kan ses her:
Vis - innstillinger - regnskap - regnskapsinnstillinger - systemkontoer - lønn.

mvh,
Morten Heide
Visma Mamut Support

Iren Fredriksen
CONTRIBUTOR *

av Iren Fredriksen

Jeg skjønner at jeg har formulert meg litt dumt. Klart at det går både til debet og kredit.

Det jeg lurer på om er riktig etter at jeg har kjørt feriepenger på den nye måten er at jeg får et resultat på 

lønnskostnader i regnskapet for juni  som blir en inntekt ikke utgift. 

Påløpne feriepenger 5190 går til kredit, Arb.g.avg. 5410 går til kredit og arb.g.avg. pål. feriepenger 5411 går til kredit. Jeg har ikke fornandret noe på innstillingene.

Fint om du svarer i løpet av dagen, jeg går på ferie fra i morgen.

Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Bekalger at jeg ikke fikk svart deg i går.  Haster det anbefaler vi at du ringer oss direkte på 815 55 470.
Lønnsbilaget som bokføres om man velger overføring til hovedbok ved lønnskjøring, har normalt sett resultatkontoene på debet siden.   Unntak er om man reverserer en lønnskjøring, da blir også lønnsbilaget motsatt.  Så om du kjører vanlig lønn og resultatkontoene er på kreditsiden kan det virke som noe er galt.

Hvis ja, så bør du se om ikke det er noe galt med oppsettet på systemkontoer. Kan være de er satt motsatt.

mvh,
Morten Heide
Visma Mamut Support