Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Terje Haugen1
CONTRIBUTOR *

Finner ikke database

av Terje Haugen1

Plutselig i dag så virket ikke lenger min SQL Server. Har Mamut lokalt på egen pc. Etter mye frem og tilbake med å installere SQL og Mamut på nytt, så fungerer SQL, tror jeg. Det står ihvertfall "running" ved SQL Server (Mamut). Men når jeg nå klikker på Mamut Business Software, så kommer det bare opp "Cannot find database: 'system001.

Alle kundene mine er vel fortsatt på pc'n, men hvordan få knyttet de til Mamut igjen?

8 SVAR 8

av Øystein Rambøl

Det er ingen problemer med Mamut og Internet Explorer 11 såvidt jeg vet og den i seg selv skal ikke påvirke Mamut.

Men dersom IE11 også oppdaterer eller endrer på brannmuren eller nettverksoppsettet i Windows vil dette også påvirke Mamuts tilgang til nettverket.

En enkel test på om brannmuren er årsaken er å skru den av middlertidig og så teste med Mamut fra en klient.


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

jeg fant ut hvordan avinstallere bare IE11, men jeg tror problemet ligger i brannmuren, jeg fulgte instruksjonen i linken som Øysten anbefalte og fant ut i punkt 3: sjekk brannmur og jeg fant ut at hverken sqlserv.exe eller sqlbrowser.exe eksisterte. Jeg la til disse 2 programmenen og klienten fungerer med en gang.

Kanskje IE11 fungerer som den skal, ønsker en bekreftelse på dette. Saken her at jeg har avinstallert IE11 før jeg fikset SQL i brannmuren derfor var jeg usikker på om hvor problemet ligger, siden alt fungerer bra nå, vil jeg ikke prøve noe annet.

Takk for alle tips i denne saken som har hjulpet meg å løse problemet

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Til Andrea Risnes: hvordan kan jeg avinstallere IE11 uten å bruke gjenopprett datamaskinen?
Kanskje det er noen innstillinger i IE11 som gjør at spesielle programmer som Mamut ikke fungerer helt bra,
og det er nok å endre disse istedet for å avinstallere hele programmet.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Til Andrea Risnes: hvordan kan jeg avinstallere IE11 uten å bruke gjenopprett datamaskinen?
Kanskje det er noen innstillinger i IE11 som gjør at spesielle programmer som Mamut ikke fungerer helt bra,
og det er nok å endre disse istedet for å avinstallere hele programmet.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi hadde for noen dager siden det samme problemet med at alle klientene fikk denne feilmeldingen: Cannot find specified SQL server. Til slutt fant jeg ut at det er Internet Explorer 11 på serveren som er årsaken. Da jeg avinstallerte IE11 på serveren, fungerte alt som før!

Men forøvrig må vi nesten før eller senere få inn igjen IE11, så fint om dere finner ut hva som må gjøres for å få Mamut til å fungere sammen med IE11! (det går fint å ha IE11 på klientene, det er IE11 på serveren som er problemet)

av Øystein Rambøl

Hei.

Mamut støtter Microsoft SQL Server 2012, det er faktisk det vi bruker på våre egne servere. Det kan virke som om klient maskinen mister kontakten med serveren av en eller annen grunn.

Prøv å åpne et kommando-vindu (skriv inn CMD i Start-vinduet) og bruk kommandoen PING for å sjekke om det er kobling til server. Bare skriv inn PING <mellomrom> <servernavn>.
f.eks.: PING Server01

Se også denne artikkelen: http://community.visma.com/no/mamut/Support/Sok-i-supportarkivet/Supportartikler/Support-Artikler-Mamut-Business-Software/Administrator/Mamut-klarer-ikke-koble-seg-til-server-fra-arbeidsstasjon/

Se spesielt på punkt 5 og 6 der.


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg bruker Mamut som client i en PC med Windows 8
mot server som kjører Windows 7. Jeg opplever ofter at Mamut ikke kan starte
fra client, jeg får følgende feilmelding:
Cannot find SQL Server: "Servername\Mamut"
Cannot find specified SQL server, contact your system administrator

Jeg har sjekket at "Microsoft SQL server 12" er oppe og går. Ved restart av client maskinen
vil den fungere igjen, fram til i dag, ingenting fungerer lenger, har restartet maskinen flere ganger og
har sjekket at SQL server er oppe og går.

Er det problem med SQL server 12? Jeg ser at det eksisterer flere versjoner SQL server 2008 og 2008 R2
hviken versjon er riktig for å kjøre Mamut?

Mamut funger fint på server.

av Øystein Rambøl

Hei.

Dersom du har avinstaller Microsoft SQL Server har denne også mistet alle sine databaser. Da må sikkerhetskopi tilbakeføres. Om du ikke har avinstallert SQL trenger du vanligvis bare slette Mamut.ini og starte Mamut. Da kan du velge å koble til en eksisterende database på nytt.

Gjør dette KUN dersom du har avinstallert og reinstallert SQL:
1. Gå til mappen C:\Brukere\Felles (C:\Users\Public i engelsk Windows) og inn i mappen \Public Mamut\Databases.
2. Endre navn på mappen MAMUT til Old-MAMUT.
3. Gå tilbake til mappen Public Mamut og inn i mappen Mamut under denne.
4. Slett konfigurasjonsfilen Mamut.ini.
5. Start Mamut og velg å tilbakeføre sikkerhetskopi.
6. Velg Ekstern sikkerhetskopi og tilbakefør den siste sikkerhetskopien dere har tatt.


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS