Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Hvordan føre varelager og opprette nytt regnskapsår

av Anonymous

Hei.

 

Dersom jeg ved inngangen av året ikke førte varelager, men vet at dette da var på 300000 og nå er på 400000, hvordan fører jeg dette? Setter pris på en detaljert forklaring.

Hvordan oppretter jeg et nytt regnskapsår?

3 SVAR 3
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei


Hvis du ønsker å få lagerverdien inn i regnskapet gjøres dette via et regnskapsbilag. Er det lagerverdien fra tidligere regnskap, legges det typisk inn via et inngående balanse (/saldo) bilag.    Vi har denne generelle forklaringen for å legge inn inngående balanse:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Regnskab/Hvordan-registrere-inngaende-saldo-ved-opprettelse-av-ny-firmadatabase/
Legger du den inn i 2015, vil den blir en del av den utgående balansen over til 2016 når 2015 avsluttes. Det og evt endringer du gjør i løpet av året.    Merk at hvis man har kostnadsføring av vare ved innkjøp, så er standardvalget i Mamut må man bokføre selv manuelt i regnskapet når lagerverdien endres.

I Enterprise E5 versjonen av Mamut kan man også gjøre dette når varen tas ut av lager.  Da bokføres også bilag i regnskapet. Se mer om dette her: https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Logistikk/Hvordan-endre-kostnadsforingsprinsipp-i-Mamut-video/
Gjør man dette bør man sette seg grundig inn i det før man slår det på. I tillegg må alle varer telles ut før slik endring gjøres.

Ang mauell føring av lagerverdi, så velge bruker av systemet de kontene de ønsker som blir riktig for sitt regnskap. Ønsker man bistand med også det, vil det normalt sett være noe en autorisert regnskapsfører hjelper til med da det er de som dekker det regnskapsfaglige.

Evt kan du stille slike spørsmål i vårt faglige forum. Det er gratis, men betjenes ikke like ofte som de andre forumene:
https://community.visma.com/no/mamut/brukerforum/faglig-forum/

mvh
Morten H
Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Vi fører ikke noen lageroversikt i Mamut, varetellingen foregår på den gammeldagse måten...

Det vil si at jeg må føre en inngående verdi ved årets inngang(siden jeg startet med Mamut først i regnskapsåret 2015) og en utgående verdi når året avsluttes. Så det jeg i hovedsak lurer på er hvilke kontoer som skal debiteres og krediteres, er vel en egenkapitalskonto som skal endres, men hvilken?

av Terje Kjeldsen

Hei

 

Lagerverdien i Mamut kalkuleres på bakgrunn av innkjøpsprisen på lagerbevegelsene. Er lagerverdien gal kommer det av at et eller flere produkter har feil verdi på inn-bevegelsene. Dersom selve beholdningen er korrekt, må du finne ut hvilke produkter som har feil lagerverdi. Nullstill så dette produktet f.eks. via en varetelling. Om firmainnstillingen for produktmodulen "Grunnlag for kostpris" = Produktregister, vil pris fra priskalkulator benyttes om du justerer opp beholdningen via varetelling. Sjekk i så fall at det ligger korrekt pris i priskalkulator, og juster opp beholdningen igjen via en varetelling. Etter at dette er gjort skal lagerverdi være korrekt for produktet.

 

Du kan også føre manuelle lagerbevegelser der du angir korrekt innkjøpspris. Dette gjør du under Vis->Lager->Lager->Lagerbevegelser og reservasjoner.

 

For å opprette et nytt regnskapsår, velg Vis->Innstillinger->Regnskap. Trykk her på ny-knappen øverst i venstre hjørne. Øverst til høyre setter du hvilket regnskapsår som skal være aktivt.