Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Importmerverdiavgift /merverdiavgiftkode

av Anonymous

Hei!

 

Skal opprette konto 4112 Motkonto til 4111- Beregn.av innf.mva 25%

fikk problemer med Avgiftskode: 124 Import vare, 25%

denne kom ikke opp i feltet når jeg søkte, den siste som kom med var avg.kode 116

Det er flere av de nye avgiftkodene som ikke kommer med, selv om de er med på lista når jeg ser på avgiftskodene under Innstillinger/regnskap/avgiftskoder.

5 SVAR 5
Bente Espe
CONTRIBUTOR *

av Bente Espe

Hei igjen.

Ja, jeg er klar over blindkontoen, men den dekker ikke det jeg var på jakt etter. Jeg bruker blindkontoen i slutten av måneden for å føre grunnlaget som kommer fram på deklarasjonsoversikten fra AltInn. Det jeg mener, er å ha en kode i Mamut som jeg kan bruke når jeg bokfører alle fakturaer som skal være med på skattemeldingen. Deklarasjonsoversikten fra AltInn har jo bare med det som er deklarert inn. Vi har en del annet innkjøp fra utlandet, f.eks. tjenester, agentprovisjoner og standarder. Det hender også at ansatte kjøper inn fra utlandet hvor de må bruke PayPal, og da er eneste løsningen å bruke privat konto for betaling. Det var for å fange opp at alle disse også kommer med på skattemeldingen jeg etterlyser en kode som kan brukes ved bokføring av alle fakturaer som skal være med. Det hadde gjort avstemmingen ved terminslutt en god del enklere.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei


Den koden har vi ikke i Mamut. Vi har valgt en løsning hvor man benytter blindkonti istedet; dvs at istedet for å benytte en kode, fører kredit/debet på grunnalgskonti for å holde styr på grunnlaget.

Se denne artikkelen for MVA og bokføringseksempler:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Regnskab/Innforsel-av-varer-etter-11-2017---bokforingseksempler/  

 

mvh
Turi M Sørensen

Senior Konsulent Support
Mamut Support 

Bente Espe
CONTRIBUTOR *

av Bente Espe

Hei.

Ser at Sticos anbefaler en kode (21) som skal brukes ved bokføring av fakturaer hvor det påløper innførselsmva. Denne skal kun brukes for å markere grunnlager for innførselsavgiften og det skal ikke føres noe i skattemeldingen ved bruk av denne koden. Dette høres fornuftig ut for avstemming av bokførte fakturaer mot deklarasjonoversikten. Jeg finner ingen tilvarende kode i Mamut. Finnes den? Hvis ikke, kan man opprette denne selv? Jeg prøvde det, men fant ingen kode å duplisere som ikke kom med på skattemeldingen.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Ja, det burde ligge der, men så er det sånn at ikke alle benytter disse kontoene, da de kun har innenlands kjøp og salg.

Med vennlig hilsen

Turi M Sørensen

Senior Support Konsulent

Mamut Support

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei igjen!

 

Har funnet ut at jeg måtte markere for Vis i bilagsreg (inne på avgiftsregisteret). og restarte Mamut!!

Dette burde ligget der etter oppdatering av Mamut!