Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Inkonsekvens ved varetelling

av Anonymous

Som mangeårig Mamut-bruker har jeg ved flere anledninger påtalt en programfeil som får store konsekvenser ved varetelling. Produkter som er satt inaktive dukker ikke opp i varetellingsvinduet, slik at lagerbeholdningen kan nullstilles, men kommer derimot med i lagerverdilistene etter avsluttet varetelling. Det ville være logisk og særdeles ønskelig at de enten kom med på begge eller ikke noe disse steder. Som situasjonen nå er fører denne inkonsekvens potensielt til store feilaktigheter ved varetellingen. Jeg merker meg at Mamut ikke heller i versjon 19 har rettet opp denne alvorlige feil. Når kommer det til å skje?

1 SVAR 1
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Når man setter en vare inaktiv, så sier man i Mamut sine øyne at denne varen skal ikke brukes mer(evt ikke på lenge). Typisk noe man gjør på utgåtte varer eller varer som er utgått over lang tid (sesongvarer mm).  Når man sier at varen ikke skal brukes mer, blir den usynlig i alle moduler man kan bruke produktet i,  utenom selve produktregisteret, som den må vises i.  Kan også skjules der.
Men om man sier at en vare skal inaktiveres samtidig som den har lagerbeholdning, blir det noe litt annet. For da har man en beholdning og sånn sett "bruker" man jo fortsatt varen.  Og har man beholdning har den gjerne også en verdi, som da skal vises på div rapporter uansett om den er inaktiv eller ikke. For verdien er den samme selv om varen er utgått.

Hvis dere nullstiller deres varebeholdning ofte siden du beskriver dette som et alvorlig feil/problem, så vil jeg tro dette produktet bør nullstilles før det settes inaktivt, og du dermed slipper å tenke på det senere?  Er ikke slik jeg ser det nødvendig å nullstille et spespfikt produkt mer enn en gang.  For da vil den være null derettter.

Men her kan det være jeg misforstår deg.


mvh
Morten H - Visma Mamut Support