Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Inngående saldo på 2741

av Anonymous

Hei.

Da jeg fikk regnskapet med tillegsposteringer fra revisor i mai, la jeg inn et beløp på konto 2741 pr. 31.12.17.

Når jeg da skulle lukke perioder, kom det opp en dialogboks der det står "Kan ikke avslutte termin 1-2018, da denne inneholder ´Midlertidig inngående saldo´-bilag med føringer på mva-kontoene fra fjoråret"

Dette beløpet er jo da korrigert i altinn på mva melding i juni. hva gjør jeg for å kunne lukke periodene?

Mvh

Vibeke

1 SVAR 1

av Turi M Sorensen

Hei

 

Den eneste MVA-konto som skal inneholde posteringer når du gjennomfører årsavslutning er konto 2750 Oppgjørskonto MVA. Alle andre MVA-kontoer må gjøres opp i 2017. På denne måten vil den inngående saldoen som blir opprettet for 2017 kun ta med seg det du eventuelt skylder/har tilgode av merverdiavgift.

 

Posteringer på andre MVA-kontoer kan skyldes tre forhold:

 

• Termin 6 er ikke skrevet ut og godkjent.

• Tidligere terminer (Termin 1-Termin 5) er ikke skrevet ut og godkjent.

• Det har blitt postert bilag som inneholder MVA-føringer i periode 13 i 2017.

 

Når det gjelder de to første punktene må du velge Vis, peke til Regnskap og klikke Avslutte periode. Husk at hver termin består av 2 perioder. F.eks. tilhører januar og februar termin 1.

Om perioden er stengt, må vi åpne den for deg, mot betaling, så da må du ta kontakt med oss så hjelper vi deg med det

Mvh
Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma Mamut AS