Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Kildeskatt - lønn - feriepenger

av Anonymous

Jeg har noen utenlandske som har kommet inn i ordningen med kildeskatt. Dette betyr at de får skattekort med 25% trekk, og skal ikke levere selvangivelse. 

 

Idag får jeg spørsmål: Får disse 1/2 skattetrekk i desember (november)?

 

Tar da kontakt med skatteetaten. Utenlandske arbeidstakere som er inn under kildeskattordningen skal trekke 25% hver måned. Dette gjelder også feriepenger. 

(Les mer: henvist til en side ved å søke opp kildeskatt lønn, og gå til kildeskatt utenlandsk arbeidstaker).  

 

Da jeg ikke var klar over dette før idag, skjønner jeg at jeg har utbetalt for mye feriepenger. Har noen gode råd om hvordan jeg skal fortelle dette til arbeidstakerne? De må jo da betale tilbake penger eller bli trukket ekstra for dette i de neste lønninger. 

 

Jeg regner med at jeg for disse personene må reversere feriepengekjøringen, og så lage ny med skattetrekk. Finnes det en egen lønnsart jeg kan bruke for dette? Eller kan jeg kopiere lønnsart for feriepenger og korrigere at det skal trekkes skatt (alternativt blir å kopiere årets fp m/skatt).  Hva med desemberlønn? Er det mulig å legge inn ett eller annet som gjør meg oppmerksom på disse når jeg kommer til desemberkjøring, eller er dette jeg må skrive manuelt ned på en stor huskelapp?

 

Ellen Fuhre

1 SVAR 1
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎30-08-2019 15:28 ( )

Hei Ellen

 

Det er korrekt, de utenlandske ansatte, kqn velge å være vanlig skattemottaker og betale vanlig skatt og sende inn skattemelding på vanlig måte.

 

Eller de kan velge Kildeskatt med en flat skatteprosent på 25% på all inntekt, også feriepenger og de får da ikke halv skatt før jul.

 

 

Slik jeg skjønner har du utbetalt feriepenger uten skatt, da må du beregne hva de skulle betalt og legge dette som ekstraskattetrekk. Enten neste måned eller fordele dette ekstra skattetrekket over noen måneder. Men innen desember lønn.

 

Å forklare dette er alltid vanskelig, men fortell slik det er at de skal ha 25% skatt på all inntekt og at de fikk feriepenger uten skattetrekk. og det må du trekke de. Er du snill fordeler du trekket over non måneder.

 

De har selv takket ja til kildeskatt og bør i utgangs punket vite hva dette innebærer. Men forståelse for at det ikke er så lett.

 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen