Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Korrigering av tidligere a-melding vedr diett

av Anonymous

Hei

Jeg har fått anmodning om korreksjon av en a-melding som gjelder mars måned.

Det gjelder rapportering av diett m overnatting utland lønnsart 840

 

Jeg har rapport alt i ett beløp  dvs 1 x 7271,-

mens de skulle har vært antall dager (16) jeg skulle satt opp.

Skatteetaten ser da at jeg kommer over maksimumssatsen på 589 pr døgn men hadde jeg rapportert inn antall dager i stedet for 1 sa hadde det gått greit.

 

Finnes det noen måte å korrigere dette på?

 

Knut

13 SVAR 13
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Du må reversere lønnen i Mars måned for denne ansatte.

Så kjører du den på nytt, og legger inn antall døgn.

 

På diett er det viktig at vi rapporterer antall døgn og sats.

Skatte fri diett er i Norge 589,- i Norge, så er satsen en annen i ulike land.

Så skal du trekke måltidsfradrag, frokost 20%, lunsj 30% og middag 50%. Hvis den ansatte får noen måltider.

 

Når lønnen er kjørt på nytt så kan du sende ny a-melding.

 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk skal du ha.

bare et spørsmål til. Hvordan reverseres lønnen til en ansatt? Og hvor finner jeg mars lønnen?

 

Knut

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Support kan svare deg på hvordan du reverserer og kopier en lønn.


Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Nå har jeg fått reversert lønnnen for den ansatte i mars. Men denne perioden er jo avsluttet og jeg har fått konteringsbilag som jeg skal føre. Men jeg får ikke ført på mars og hvordan får jeg korrigert a meldingen hvis jeg ikke får ført den på den måneden?

 

Knut

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Reverserte du da lønn uten å overføre til regnskap?

 

Da må du også kjøre ny lønn uten å overføre til regnskap.

 

Men sjekk om det er forskjell på skatt, AGA og utbetalt beløp. Hvis disse er like, trenger du ikke bokføre noe mer i regnskapet.

 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg reverserte lønn ved å overføre til regnskap, men siden perioden er avsluttet så blir ikke noe bokført.

Jeg har fått et konteringsbilag som jeg kan bokføre, men d trenger jeg da kanskje ikke hvis jeg heller ikke fører den nye lønnen uten å overføre til regnskap. Alle beløp er like det er bare denne dietten som jeg må sette inn antall dager på. Kan jeg sende inn ny a-melding for mars hvor lønnen er reversert og sende en ny a-melding med duplisert lønn (som ikke heller er overført til regnskap) for eventuelt denne måneden slik at dietten blir riktig med dager. Det blir da en ny a-melding for mars og siden jeg ikke kan duplisere en ny lønn i mars så må jeg ta d denne f.eks denne måneden. 

Takk for at du tar deg tid til dette.

 

Knut

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Siden du reverserte lønn i Mars og ikke Overførte til regnskap. Ville jeg kjørt ny lønn i Mars (med riktig antall diettdøgn), uten å overføre til regnskap.

 

Du har kontroll på at tallene blir det samme. Da blir regnskapet riktig for Mars, og du sender inn ny a-melding for Mars, da skal alt bli riktig.

 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk Jørn

Men hvordan får jeg kjørt ny lønn i mars?

Den perioden er jo avsluttet.

 

Knut

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Når du kommer til steget der du skal overføre til Lønn, velger du: Gå direkte til utbetaling uten å overføre til regnskap.

Da får du kjørt lønn selv om perioden er lukket.

 

Og kan sende ny a-melding for Mars

 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

 

 

Tine Arnesen
CONTRIBUTOR *

av Tine Arnesen

Jeg har angitt antall døgn og sats på Diett over 12 timer, men hvis du leser vedlegget fra skattetaten så godtar de ikke sats over kr. 400,- på denne lønnsarten. Jeg etterlyser derfor lønnsart som viser diett - m overnatting utland - der høyere sats er tillatt.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Det er korrekt, det er forskjell på statens satser og skattesatsene.

 

Skattesatsen er skattefri, men bruker du statens satser så er differansen skattepliktig, og du må rapportere dette på 2 forskjellige lønnsarter. Hvor den ene er skatte fri og den andre er skattepliktig og arbeidsgiveravgifts pliktig.

 

Det er forskjellige satser i de ulike land.

 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

 

Tine Arnesen
CONTRIBUTOR *

av Tine Arnesen

Finner du den lønnsarten Diett m overnatting utland i Eaccounting? Det var det som var mitt problem. Det ligger ingen standard med denne teksten....

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har mamut one ikke E accounting og den ligger hos meg

Knut