Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Kostnadsføring av lønn

av Anonymous

Hei

Jeg er ingen erfaren lønnsfører og derfor lurer jeg på litt her.

Jeg skal føre lønn for februar, mars og april Så hvordan skal jeg få det riktig i regnskapet om jeg ønsker at kostnaden for lønn skal gå på den respektive mnd?

Kan jeg legge inn lønnen for februar, når jeg nå er i mai, og legge dette kredit 2910Skyldig lønn med dato i februar? Og når jeg nå er i mai, kan jeg da føre det kredit 1930Bank og debit 2910?

Vil dette bli riktig? Hva med disse A-meldingene, hvordan blir det i såfall med dem? Har ikke sendt inn noen av dem.

Jeg bruker mamut one til hele regnskapet

 

Mvh

Bente

6 SVAR 6
Tove Seppola
CONTRIBUTOR ***

av Tove Seppola

Hei Kjetil.

Jo, du fører KUN totalbeløpet! Det som står under Debet på Konteringsbilaget. Du tar bare to kopier av Konteringsbilaget og konterer slik som beskrevet over. Gjør dette samtidig med lønnskjøringen. Veldig enkelt å holde styr på.

I eksempelet over, vil da lønnen som er opptjent i april, komme til kostnad i april og nulles ut i mai. Vi er ikke interessert i detaljopplysningene på periodiseringen, kun det endelige resultatet.

 

Mvh

Tove

Ps. Ikke bare du som har det hektisk nå. Og takk for rosen!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tusen takk for tilbakemeldinng Tove!

Jeg, som mange andre har vært svææært opptatt med årsregnskap for 2015 og ikke sett tilbakemeldingen din før nå.  Det var en

veldig enkel og grei forklaring du kommer med for periodisering av lønn - du skulle ha vært skolelærer!

 

Om jeg har forstått deg riktig så konterer du nøyaktig de samme posteringene i periodisering lønn som de som er i konteringsbilaget ved lønnskjøringen - ikke bare totalsummen inkl. lønn, påløpne feriepenger, tlf, arb.giveravgift etc.? Posteringene i periodiseringen for de to ulike mnd nuller hverandre ut resultatmessig men lønnen registreres i riktig mnd ift avstemming av skatt og aga. I ditt eksempler får du  imidlertid en duplisering av de samme posteringene fra april i påfølgende periode når du kjører lønnen i mai. Blir ikke dette mye å holde styr på hvis en opptjener lønn i en periode og får disse utbetalt feks. den 12 i påfølgende periode?

 

mvh

Kjetil

Tove Seppola
CONTRIBUTOR ***

av Tove Seppola

Hei Kjetil.

Du oppretter 2 kontoer i regnskapsmodulen (ikke lønnsmodulen), f.eks 5995 og 2965 og kaller begge for periodisering lønn.

Eks:

Lønn opptjent april blir utbetalt i mai. Kjør lønnen i mai med samme dato både i lønn og regnskap. Bruk konteringsbilaget som kommer med lønnskjøringen til periodiseringsbilag (lag 2 bilag). La oss si at totalsummen er 413.448 (dette inkluderer lønn, påløpne feriepenger, tlf, arb.giveravgift etc).

Bokføring april:

Debet 5995 | kredit 2965 kr 413.448

Bokføring mai:

Debet 2965 | kredit 5995 kr 413.448

 

Håper dette ble forståelig.

 

Mvh

Tove

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Tove!

Jeg ser problemet med avstemming. Til oss som ikke er eksperter i lønnskjøring. Kan du spesifisere litt nærmere med et eksempel på hvordan man konkret oppretter 2 kontoer i lønnsmodulen - en kostnadskonto og en balansekonto - som skal kalles periodisering lønn?

 

mvh

Kjetil

Tove Seppola
CONTRIBUTOR ***

av Tove Seppola

Jeg vil på det sterkeste anbefale å bokføre lønnen i regnskapet i samme periode som den blir utbetalt. Dette vil lette avstemming av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift. Hvis du vil ha lønnen i riktig periode i regnskapet, er det er bedre å opprette to kontoer - en kostnadskonto og en balansekonto - og kalle dem periodisering lønn.

Mvh

Tove

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Når du har lagt inn lønnsartene/linjene i lønnsregistrerings vinduet i Mamut, er du klar til å kjøre lønnsavregning.
Før du gjør det, sjekk at lønnskjøringsdato øverst til høyre henviser til samme måned som lønnen er/blir utbetalt i.  Gjerne også samme dato, men hvertfall måned.  Så trykker du på lønnsavregning. Du velger hvem som skal være med, og så kommer du til lønnsperiodisering.

Du har 2 rader. En for lønn og en for regnskap.  Her velger du hordan du vil periodisere lønnen og regnskapet.
Lønnen skal ha samme år, periode og dato som måneden lønnen utbetales i.  Mens under regnskap står du helt fritt til å velge sånn sett, da det ikke har noen innvirkning på selve lønnskjøringen, men kun på regnskaps(lønns) bilaget som blir opprettet senere.  
Vil du at kostnaden skal tas samme måned som det utbetales, velger du det. Vil du ha en annen måned, velger du det.
Når du går videre litt i veiviseren kommer du til et punkt der du kan overføre til regnskap. Dette er kun for å hjelpe deg da du ved å velge det også får ført et lønnsbilag i regnskapet i tillegg til å kjøre lønnsavregning.  Ergo får du både lønn og regnskap samtidig. Veldig enkelt og greit.  MEn lønnsbilaget blir da periodisert ihht valgene du tok litt tidligere i veiviseren.

Du nevner 1930 bank, som da blir når du ubetaler lønnen.  Dette betales i henhold til rapporten betalingsinformasjon beløp fra A-melding under lønnsrapporter.  Er du usikker på selve føringen, bør du kontakte en autorisert regnskapsfører. Du kan også prøve her:
https://community.visma.com/no/mamut/brukerforum/faglig-forum/ 

mvh
Morten H
Visma Mamut Support