Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Lokasjon

av Anonymous

Hei

På vårt lager har vi samme vare på flere lokasjoner og mitt spørsemål er da om hvordan man prioriterer hvor man skal plukke varer først?

Jeg ønsker og plukke varer på "plukkplass" først og når denne blir tom eller det ikke er nok varer her vil jeg at plukkliste skal si hvor jeg skal plukke resten.

Jeg har også vurdert og dele lageret inn i flere "lager" men vil dette gå smertefritt med hensyn til når selgere lager ordre, jeg mener må disse da ta hensyn til hvor de selger varen fra eller noe.

3 SVAR 3
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Hvis dere ikke vet hvor bestilt vare blir lagt på lager, kan ikke Mamut gjøre det heller.  Men forstå at om man har et lager med flere lokasjoner, og varen tas automatisk fra der det faktisk er varer kan være praktisk. Dette måtte i så fall vært en valgfri innstilling, da det som nevnt tidligere vil være veldig upraktisk for bedriften med varen på forskjellige lokasjoner som er geografisk adskilt med avstand.

Slik jeg ser det er utfordringen når man på samme lager har varen på flere enn et sted, altså flere lokasjoner til samme produkt. Og hvis det er "tilfeldig" hvilken av disse lokasjonene varen blir lagt på, så blir det vanskelig å velge hvilken det er før varen er mottatt.
Riktignok kan man endre dette helt inntil ordren faktureres. Og bruker man innkjøpsmodulen i Mamut, kan man allerede der bestemme hvilken lokasjon varen blir lagt på. Ergo skulle det holde for selger å sjekke bestillingene og hvor de vil komme, og så bruke den i ordren man lager.   

Har man ikke bestilt varen ennå, så blir det litt mer vrient. Men da kan man bruke innkjøpsveiviseren.  Den kan man sette til å kjøpe inn varer der det er lite/for lite.  Har du da lagt inn en ordre med produkt som skal selges fra en lokasjon det faktisk er tomt fra (Kanskje uten å vite det/menneskelig feil eller annen årsak), så vil det bli bestilt opp til akkurat den lokasjonen.   Jeg antar det i seg selv ikke skal være et problem, da de fleste som har samme vare på flere lokasjoner på samme lager har det fordi de vil ha større kapasitet på den vare på lageret. Ergo tenker jeg da at man ikke har noe i mot å bestille opp til den tomme lokasjonen selv om den er tom.  Men igjen, dette er da kun vis varen er tomt på lager og ikke fra før i bestilling.

Må legge til at du i ordren nederst vil kunne se beholdning, om den er i innkjøp eller "lovet bort" ved å markere en varelinje.
Er det null i beholdning, kan man endre lokasjon og ganske raskt sjekke det på nytt nederst i ordren.

Vi har mange kunder som bruker Mamut sin logistikk del. Skal ikke si at den er perfekt for alle og vi tar imot ønsker om forbedring med stor takk. Mye av funksjonaliteten man i dag ser ble på et eller annet tidspunkt ønsket av en kunde.

mvh,
Morten H. Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dette var da fryktelig upraktisk for da selger skriver ordre på varer som kommer på et senre tidspunkt vet jo ikke selger hvor de er.

Hos oss har vi ca 1000 lokasjoner og noe er jo på lager når man lager en ordre og noe kommer senere og i mellomtiden kan jo en av våre selgere velge den samme lokasjon som da allerede "er solgt"

Føler at Mammut egner seg best til salg over disk og dårlig til logistikk, men mulig jeg tar feil.

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Mamut har støtte for standardlager. Dette fungerer slik at produktet plukkes som standard fra det lageret. Dette kan overstyres manuelt til annet lager om man enkelte ganger ønsker det.   Merk at om standardlageret er tomt, velger ikke Mamut fra et annet lager automatisk.  Det kan få uheldige konsekvenser, da det ikke er uvanlig at flere lager er geogratfisk adskilt.

Når du legger varen til ordren, er da du må vurdere om du har nok. Bestillier kunden f.eks. 10 stk og du har totalt 10, men fordelt på to lager, så kan du lage to ordrelinjer der du henter dem fra hvert sitt lager.  Men dette gjøres manuelt, og du vil måtte overstyre den ene av ordrelinjene vekk fra standardlageret til der varen er.

Mamut støtter lokasjon, slik at du kan ha flere lokasjoner innenfor samme lager. Og en vare kan defineres til å ligge på flere steder i samme lager.  Når man selger, må man da ta hensyn til det ved at man f.eks. unngår å ta varer fra en "lagerhylle" som er tom for varen da den kun ligger på "den andre" lagerhylla.  Dette må da selger sjekke, så han ikke ber f.eks. de som plukker fra lager å hente varen der den ikke finnes.

mvh,
Morten H. - Mamut Support