Mine områder
Hjelp
monica711
CONTRIBUTOR *

MVA i periode 13

av monica711

Jeg har fått en inngående faktura med mva som skal føres i 2021. Jeg har avsluttet termin 12 og ført bilaget i periode 13. Har så manuelt ført mva til 2720 og 2750. Det må jo da sendes inn ny termin oppgave da vi da har tilgode mva.

Hvordan gjøres dette?

1 SVAR 1
MaciejA
VISMA

av MaciejA

Hei,

 

Takk for din henvendelse.

 

Mamut fungerer slik at føringer som gjøres i periode 1-12 blir behandlet automatisk av de 6 mva-terminene som er i programmet. Periode 13 er kun lagt opp for å gjøre årsoppgjørsdisposisjoner og korreksjoner.
Da denne perioden ikke er knyttet til en mva-termin, må mva-konto som benyttes gjøres opp mot konto 2750, som blir ført over til nytt år ved årsavslutning på inngående saldo.
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Busi...

 

Om du ønsker å gjenåpne periode 12 og føre fakturaen i termin 6 i 2021 så kan vi aktivere et script for deg som gjør det mulig å gjenåpne ønsket periode.
Du kan gjenåpne periode for å føre bilaget på og deretter sende inn MVA melding på nytt til Altinn.
Jeg anbefaler at du kontrollerer med Altinn først om det er fortsatt mulig etter fristen som var 10 februar.
Det finnes også ikke muligheten for mva tilleggsoppgaver i Mamut, så spørsmålet er om Altinn godtar at du leverer inn oppgaven på nytt etter du gjort eventuelle korrigeringer i Mamut.

 

Alternativt som nevnt, om du har allerede gjort opp mva mot oppgjørskonto så blir mva saldoen overført til nytt år og mva termin 1 2022.

 

Vennligst ta kontakt med Mamut support om du ønsker ett script :

E-post: support@mamut.com
Telefon: 815 55 470
Mandag - Fredag 09:00-15:00