Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Merverdiavgift 2017

av Anonymous

Ser at det legges ut info om de nye reglene for innberetning av mva, som kommer fra Skatteetaten for Visma.  

Men hva med dere Mamut - hva er planlagt og når?  Dette blir en omfattende jobb for vårt firma som  driver stort med eksport - import.  Kontoplan / mva- koder  må justeres og jeg ser at det kan bli en utfordring i overgangsperiode 2016 - 2017.  Vi kjører dobbelt i en periode. Pr. 31.12. er vi ikke ferdig med fakturering - regnskap osv...for 2016. Fakturaer datert desember blir jo fakturert i januar, men med dato desember.   Samtidig starter vi med nye ordre og bestillinger pr. 01.01.2017 som naturligvis tilhører det nye året. 

Produktene har tilknyttet konto / mva som må endres og tilpasses både ny bokføringslov og ny omsetningsoppgave.  I tillegg har vi årsavslutningen som hos oss kjøres i mai / juni. Hvordan blir det praktisk. Håper dere tar hensyn til at noen av deres kunder er nødt til å planlegge tidligere enn siste lite.

 

 

 

3 SVAR 3
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Neste versjon er ventet utgitt om alt går etter planen i uke 50. 
Den inneholder støtte for ny mva oppgave.

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei. Ref. denne saken fra september. Vil det komme en oppdatering, i så fall når, som implementerer disse endringene?

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Det er riktig som du sier at det blir store endringer på MVA innrapporteringen for 2017.  
Vi har jobbet en god stund allerede med å få dette til å fungere bra i Mamut.   Planen er å ha dette klart i ganske god tid til årsskifte. Akkurat når det blir kan jeg ikke si så mye om nå, da det er ennå en god del som gjennstår.  Så hvordan det praktisk blir i Mamut kan jeg derfor heller ikke si noe konkret om per nå.  

Målet er å få det klart så fort som mulig. Men viktigste er at det fungerer bra, og da må vi bruke den tiden vi trenger for å få til dette.
For hastverk her vil gjerne bli "lastverk" senere, for alle.  
Vi vil ha mer informasjon klart når det nærmer seg utgivelse.  

mvh,
Morten H 
Visma Mamut Support