Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Nye mva ifra 12 til 6%

av Anonymous

Hei

Jeg har lastet ned de nye filene med de nye satsene. Jeg ser at de ligger som nr 17 i avgifts registeret. hvordan får jeg lagt dem inn på kontoen det gjelder. I nedtrekksregisteret så liggger ikke dette som et alternativ. Hvordan får jeg dette til?

 

mvh

Knut

10 SVAR 10
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei @Anonymous 

 

Hvis du klikker her så vil du komme inn på vår supportartikkel som forklarer hvordan du får oppdatert til den lave mva satsen, og hvordan du oppdaterer kontoplan og produkter. Hvis du ikke ønsker å bruke verktøyet til oppdatering av kontoplan og produktregister kan du velge å endre på det manuelt når satsen er lagt inn i avgiftsregisteret. Hvis du mener at du opplever problem med dette er du velkommen til å ta kontakt med support via telefon 815 55 470 eller e-post: support@mamut.com, gi en konkret forklaring på problemet du opplever og send gjerne skjermbilder om det er noe vi bør se nærmere visuelt på. 

 

Vennlig hilsen

Isabell Hernandez

Mamut support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei. Nå er satsen tilbake til 12% og jeg får ikke ført inngående fakturaer med denne satsen. Hvordan legger jeg tilbake til 12%?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Du skriver ikke hvilket regnskapssystem du bruker. så vil anbefale deg å kontakte support for ditt program.

 

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.


Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

OK. Trodde Mamut One var entydig. Jeg bruker Mamut E5. Da prøver jeg support igjen.

jahnivar
CONTRIBUTOR **

av jahnivar (Oppdatert ‎02-11-2021 19:54 av jahnivar )

Flyttet nedover.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎01-11-2021 09:04 ( )

Hei

 

Forumet du nå er inne i er et faglig forum for spørsmål innen lover og regler i regnskap og lønn. For flere av visma systemene.

 

Jeg må ta kontakt med Mamut support, som kan bistå deg med å endre MVA satser.

 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Jarle72
CONTRIBUTOR **

av Jarle72

Hadde vært flott om dere som jobbet i Mamut/Visma hadde tatt dere bryet og gitt kunden en link eller noe til et sted hvor løsningen finnes. Er faktisk en viktig sak for ALLE brukerne. Har nå kastet bort 1 time på å lete etter svar på Mamut / Visma sine sider, uten å lykkes. Fant kun dette innlegget hvor et godt spørsmål fra Isabell ble avvist med formaliteter i stedet for en konstruktiv link til løsningen. 

Godkjent løsning
jahnivar
CONTRIBUTOR **

av jahnivar

Svar til Jørn: Forstår din frustrasjon. Metoden for reversering fra 6 til 12% burde vært opplyst i stedet for at alle brukerne først skal bruke tid på å lete, kontakte forum og så support. For å kunne endre fra 12 til 6% måtte man laste ned et skript. Mens når man skal tilbake så skal bare 12%-koden aktiveres. Dette var svaret fra support: "Du må gå inn på Vis - Innstillnger - Firma - Avgiftsregister - finne fra 12% mva - dobbeltklikke - merkere "Vis i bilagsregistrering". Gjør motsatt på 6% mva for å deaktivere denne - med mindre satsen skal fortsatt brukes i regnskapet."

Jarle72
CONTRIBUTOR **

av Jarle72

Supert 🙂 Så enkelt kan det gjøres! TUSEN TAKK 😁

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen