Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Oppdatering av ny versjon

av Anonymous

Hei,

Jeg har nettopp oppdatert til ny versjon, men nå er hele mammut borte fra pc'n.

Den forsvant i det jegtrykte fullfør oppdatering.

Hva gjør jeg nå?

21 SVAR 21
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

enbruker: ole.harald@smil.as

kundenummer: 1410875

av Anders Johansen

Hei Ole,

Har dere en flerbruker løsning?
Fint om jeg kunne fått e-postadressen din og kundenummeret deres så jeg kan sette dere i kontakt med teknisk hos oss.

Mvh
Anders 


Med vennlig hilsen,
Anders/Mamut
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Da deaktiverte jeg Avast. Mamut startet men kom ikke lenger enn til denne feilmeldingen: 

Cannot find SQL Server: 'Smil201\MAMUT'

Cannot find specified SQL Server, contact your system administrator.

Så da var jeg litt lenger men like langt... Hva gjør jeg?

av Anders Johansen

Hei,

Har dere Avast eller annet antivirus installert?
I så fall kan dere forsøke å deaktivere dette og se om det da fungerer, da spesielt brannmur.
Vet Avast kom med en oppdatering for litt siden som har lagd problemer for mange.

Mvh
Anders 


Med vennlig hilsen,
Anders/Mamut
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Fikk plutselig ikke tilgang til Mamut lenger. Maskine bare gikk og gikk uten at noe skjedde. Oppdaterte til Windows 10 i håp om at den nye versjonen av Mamut ikke tålte mitt gamle operativsystem. Funker heller ikke, får feilmelding når jeg forsøker reparer: 

SQL Server-tjenesten må kjøre for instansen

Unntakene må være definert i Windows-brannmuren

 

MEN, SQL går og de forslag som finnes på hjelpesiden hjelper ikke (de tjenestene finnes heller ikke...):

 

Slik starter du SQL Server-tjenesten

  1. Avbryt installasjonen av Mamut Business Software ved å klikke Neste og deretter Fullfør i veiviseren.

  2. Gå til Start - Alle programmer - Microsoft SQL Server 2008 R2 - Configuration Tools - SQL Server Configuration Manager.

  3. Klikk på SQL Server Services på venstre side av vinduet.

  4. Høyreklikk på SQL Server (MAMUT), og velg Start eller Restart.
    Merk! MAMUT er standardnavnet for instansen, og vil foreslås under installasjonen. Hvis du valgte en annen instans, må du erstatte MAMUT med navnet du valgte.

  5. Lukk SQL Server Configuration Manager.

 Du kan nå starte installasjonen av Mamut Business Software.

Hva gjør jeg? Skulle ha levert A-melding i går,,,

PS Får heller ikke avinstallert for å legge inn på nytt. Får samme SQL-feilmelding...

av Anders Johansen

Hei,

Inger-Turid:

Fint om du kan gi tilbakemelding i saken hvor du har mottatt denne løsningen slik at vi kan følge deg opp direkte der.


Halvor Steinsholt:

Du finner setup.exe filen her:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Last-ned-nyeste-versjon/Oppdatering-av-eksisterende-Mamut-installasjon1/Oppdater-til-siste-versjon-av-Mamut-One/

Trykk på "Start nedlasting" så er det filen som lastes ned.

 

Mvh
Anders 


Med vennlig hilsen,
Anders/Mamut
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei!

Jeg har oppdatert Mamut til siste versjon, men får Error -41 hvis jeg prøver å få ut PDF filer.

Jeg har fulgt oppskriften deres her: https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Diverse/Hvordan-reinstallere-Mamut-Virtual-Printer-5/

Men jeg finner ikke noen setup.exe fil slik at jeg ikke får reparert Mamut og da legge inn Mamut Virtual Printer på nytt.

Hva skal jeg gjøre?

 

Mvh Halvor Steinsholt

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi prøvde å oppdaterte til siste versjon 19.1 i morges. Fikk stopp. OG hele nå er hel mammut borte fra PC. Det smme skjedde forrige år. Vi trodde Visma hadde rettet feilene så det nå skulle fungere normalt ved instalasjon. Det er ikke lagt ut noen advarsel om at det evt ikke fungerer i noen tilfeller.

Svar fra Visma i dag (etter vedlig hardt påtrykk fra oss), er det samme som de skrev etter samme feil i fjor! Svaret viser at Visma frasier seg ansvaret og at vi selv må rette feilen og installere programmet på nytt. Samme runde forrige år var veldig dyr. Dav i til slutt måtte slette hele harddisken og installere ALT på nytt! Følgende svarer VISMA NÅ:

 

Vi har sjekket loggen og installasjonen feiler på tilgang i registeret i Windows.

Denne feilen slår ofte ut med samme melding på samme sted i Windows registeret noe som indikerer at dette er noe som er gjort av et annet program på et tidligere tidspunkt. Årsaken til at installasjonen feiler er at Mamuts installasjon ikke får tilgang til å endre på nøkler i registeret.

 

Feilmeldingen i loggen sier:

Feil 1406. Kan ikke skrive verdien InprocServer32 til nøkkelen \CLSID\{0002E005-0000-0000-C000-000000000046}\InprocServer32. Systemfeil . Kontroller at du har tilstrekkelig tilgang til nøkkelen, eller kontakt støttepersonell.

 

Problemet er dette:

  • Alle komponenter som installeres i Windows for bruk av flere programmer må registreres og har da en eller flere nøkler i registeret.
  • Mamuts installasjon må lese og i noen tilfeller endre på nøkler for felleskomponenter som Mamut skal bruke.
  • Noen registernøkler som Mamut skal oppdatere er nå satt opp med rettigheter som gjør at kontoene Administrator og System IKKE har tilgang til å endre på de. Om man sjekker manuelt vil man se at rettighetene nå står til at disse kontoene kun kan LESE nøklene.
  • Installasjoner gjort med Windows Installer (som Mamut bruker) kjøres med kontoene Administrator/System. Ergo feiler installasjonen fordi man ikke har tilgang.
  • Det finnes mange tusen nøkler i registeret og det finnes ingen enkel måte for å sette dette korrekt for alle.
  • Det er aldri bare 1 nøkkel med dette problemet. Det er alltid mange.

 

Andre programmer som ikke trenger tilgang til nøklene med disse problemene vil ikke få slike feil men det betyr ikke at feilen ikke er der.

Feilretting i Windows er ikke dekket av Mamuts serviceavtale, derfor kan ikke Mamut support hjelpe med å løse dette problemet direkte. Mamut forventer at maskinen der det installeres har en Windows-installasjon uten feil.

Vi jobber med å finne en løsning for å omgå denne feilen i Windows men har dessverre ikke noe klart enda.

 

Potensielle løsninger:

 

1. Systemgjenoppretting

I noen tilfeller kan en systemgjenoppretting i Windows løse dette da den setter Windows og registeret tilbake til et bestemt punkt, potensielt før denne feilen oppsto.

 

 

2. Oppdatering av tilgang i registeret med program (liten sjanse for å fungere)

Det er mulig å legge inn de minimalt påkrevde tilgangene i registeret med et program fra Microsoft men siden dette programmet kjøres med kontoen Administrator som vanligvis ikke har tilgang til å endre nøklene det gjelder har dette liten sjanse for å løse problemet.

  1. Rettighetene kan oppdateres på denne måten:
  2. Start Systemgjenoppretting i Windows og velg å opprette et gjenopprettingspunkt.
  3. Ta en sikkerhetskopi av systemet i Windows via sikkerhetskopi-funksjonen.
  4. Last ned og installer programmet SubInACL fra denne linken: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=E8BA3E56-D8FE-4A91-93CF-ED6985E3927B&displa...
  5. Klikk på Start og skriv inn CMD
  6. Høyreklikk på CMD.exe og velg å kjøre som administrator.
  7. Skriv inn: CD "%programfiles(x86)%\Windows Resource Kits\Tools"
  8. Trykk Enter.
  9. Du skal nå stå i mappen C:\Program Files (x86)\Windows Resource Kits\Tools
  10. Skriv inn: Notepad reset.cmd
  11. Trykk Enter.
  12. Lim inn dette i Notepad som har kommet opp:
    subinacl /subkeyreg HKEY_LOCAL_MACHINE /grant=administrators=f
    subinacl /subkeyreg HKEY_CURRENT_USER /grant=administrators=f
    subinacl /subkeyreg HKEY_CLASSES_ROOT /grant=administrators=f
    subinacl /subdirectories %SystemDrive% /grant=administrators=f
    subinacl /subkeyreg HKEY_LOCAL_MACHINE /grant=system=f
    subinacl /subkeyreg HKEY_CURRENT_USER /grant=system=f
    subinacl /subkeyreg HKEY_CLASSES_ROOT /grant=system=f
    subinacl /subdirectories %SystemDrive% /grant=system=f
  13. Lukk og lagre filen.
  14. Skriv inn: reset.cmd
  15. Trykk Enter.

Rettighetene oppdateres nå i registeret. Dette kan ta noen minutter. Om der er problemer med tilgang til nøkler kan dette også feile.

 

3. Manuell oppdatering av rettigheter i registeret

Det mulig å prøve å korrigere tilgangen manuelt. Dette må gjøres med forsiktighet da feil redigering av registeret kan føre til at Windows ikke lenger vil starte i det hele tatt. Dette kan også ta mange timer med arbeid.

Dette gjøres slik:

  1. Kjør Mamuts installasjon og vent til det feiler.
  2. Åpne tempmappen til Windows. Den kan åpnes ved å skrive inn %temp% i adresselinjen til Windows Utforsker.
  3. Åpne filen med navn som er ÅÅÅÅ.MM.DD.log (f.eks. 2015.10.31.log).
  4. Søk etter teksten «Returverdi 3» (i engelsk Windows blir dette «Return value 3»).
  5. Finn linjen over med feilmeldingsteksten og feilkoden 1406 og kopier ut navnet på nøkkelen som feiler med krøll-parentesen inkludert (f.eks. {0002E005-0000-0000-C000-000000000046}).
  6. Klikk på Start og skriv inn Regedit.
  7. Klikk på Datamaskin på toppen og søk etter nøkkelen som ble kopiert i punkt 5.
  8. Når denne finnes, sjekk at den kan åpnes og at dere kan åpne og se på alle undernøklene.
  9. Høyreklikk på den og velg Rettigheter (Permissions).
  10. Klikk på knappen Avansert (Advanced).
  11. Velg fanen Eier (Owner).
  12. Klikk på knappen Endre (Change) om den er der.
  13. Velg å sette din bruker som eier og huk av for å erstatte eier på underobjekter.
  14. Klikk OK til du er tilbake i Registry Editor.
  15. Høyreklikk på nøkkelen igjen velg Rettigheter (Permissions).
  16. Velg Administrator og huk på at denne skal ha Alle tillatelser (Full control).
  17. Velg System og huk på at denne skal ha Alle tillatelser (Full control).
  18. Klikk på knappen Avansert (Advanced).
  19. Klikk på knappen Endre (Change) om den er der.
  20. Huk av for å erstatte rettigheter på alle underobjekter.
  21. Klikk OK til du er tilbake i Registry Editor.
  22. Trykk så F3 for å søke videre etter neste nøkkel.
  23. Når hele registeret er søk igjennom kan Regedit lukkes.
  24. Start på nytt fra punkt 1.

 

4. Reinstallasjon av Windows

Om ingen av forslagene over løser problemet må Windows reinstalleres på maskinen. Dette er i mange tilfeller den raskeste løsningen da det å løse problemene i registeret manuelt kan ta veldig mange arbeidstimer og, siden det er ikke dekket av Mamuts serviceavtale må gjøres av bruker eller en IT-konsulent.

 

Det er anbefalt å enten kontakte intern IT-avdeling, leverandør av maskinen eller et datafirma som kan hjelpe med reinstallasjon av Windows.

For å få dette gjort effektivt kan noen ting gjøres først:

  • Ta sikkerhetskopi av alle brukerdata (spesielt Mamuts sikkerhetskopier) til ekstern disk.
  • Finn fram lisensnøkler på programmer som skal reinstalleres (f.eks. Microsoft Office) etter reinstallasjon av Windows.
  • Noter ned programmer som er lastet ned og installert fra Internett om disse er hyppig brukt.

En reinstallasjon av Windows vil ta et par timer avhengig av maskin. Etterpå kan brukerdata kopieres tilbake og programmer reinstalleres. Dersom man ikke har ekstreme mengder data eller veldig treg maskin kan man være oppe igjen og klar til jobbing samme dag.

 

av Anders Johansen

Hei,

Trygve Løvdal:
Jeg er usikker på hva feilmeldingen kommer av, så det hadde vært fint om du kunne sendt oss et skjermbilde av denne dersom du fortsatt har problemer med oppdatering.

Du kan sende det til support@mamut.com så vil jeg få teknisk til å se på det.

En oppdatering kan ta lang tid om det er mye data, så den må få stå til den har jobbet seg ferdig.


Rune Lyse:
Det er ikke noe fasit på hvor lang tid en oppdatering tar da dette varierer ut ifra ulike forutsetninger.

Det er helt riktig som Shoaib sier, du kan endre regnskapsår og systemdatoen.
Husk å det tilbake i etterkant.


Trygve Myrvang:
Ser du har vært i direkte kontakt med oss, du skal nå være satt i kontakt med teknisk hos oss via e-post.
Fint om du følger opp og svarer på e-posten fra kollegaen min der så skal vi få ordnet problemet ditt.


Mvh
Anders 


Med vennlig hilsen,
Anders/Mamut
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Trygve Myrvang
CONTRIBUTOR *

av Trygve Myrvang

Har fortsatt problemer etter at mamut er avinstallert og installert på nytt. Snakket med en på support og han var inne på min pc og fant ut at jeg måtte avinstallere og installere på nytt, har gjort dette og samme problem:Microsoft Visual FoxPro har sluttet å virkeEt problem førte til at programmet sluttet å fungere som det skal. Programmet vil bli lukket, og du vil få beskjed hvis en løsning er tilgjengelig.  Lukk program.

Kan dere finne ut hva problemet er så fort som mulig.

Skulle få en mail fra han på support, men har ikke fått den ennå og vet ikke hvem det var som jeg snakke med, han sa at hvis det ikke løste problemet kunne jeg ringe han tilbake.

mvh

Trygve

Trygve Myrvang
CONTRIBUTOR *

av Trygve Myrvang

Hei, etter en automatisk oppgradering nå får jeg følgende melding: Microsoft Visual FoxPro har sluttet å virke. Et problem førte til at programmet sluttet å fungere som det skal. Programmet vil bli lukket, og du vil få beskjed hvis en løsning er tilgjengelig.  Lukk program.

 

Har startet pc'n på nytt og samme problem.

 

Har windows 10.

mvh

Trygve

Shoaib Ejaz
CONTRIBUTOR *

av Shoaib Ejaz

Innstillinger-->Regnskapsinnstillinger

Sett aktiv regnskapsår til 2015. 

Gå inn på ordre

Sett fakturadato til f.eks 30.12.2015. Effektuer.

Det mener jeg skal fungere.

Rune Lyse
CONTRIBUTOR *

av Rune Lyse

Hei igjen

takk for svar.. det tok 45 min.

lurer på en ting til... Jeg trenger å fakturere noe på 2015, hvordan tilbakestiller jeg dato?

 

Hadde satt stor pris på svar 🙂

Rune Lyse
CONTRIBUTOR *

av Rune Lyse

Hei

 

Hvor lang tid skal en oppdatering ta? nå har denne installasjonsveiviseren stått å surret i 20 min.

Trygve Løvdal1
CONTRIBUTOR *

av Trygve Løvdal1

Hei, 

har fått problemer med installering siste versjon av mamut på server (flerbrukerversjon).

Får følgende feilmelding på oppdatering største klienten: sys_clsMODUpgade (MamutSynchronisation.dll) failed to connect or log in to MOD! Please check_DbgMsgs.log.

 

Feilmelding gankse kryptisk hva gjør jeg utover at jeg logget inn Mamut online og fikk OK og ved oppstart mamut med påfølgende sikkerh.kop kommer følgende melding Mamut Enterprise E5 (klientnavn) (not responding) og det har stått slik i 1 time nå? Begynner å bli passe utålmodig.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
Tilbakemelding på feilmelding kan sendes: mhs@sauda-vekst.no

av Anders Johansen

Hei,

Denne vet jeg dessverre ikke hva kommer av så den må nok teknisk hos oss se på.
Har du en e-postadresse jeg kan be de sende tilbakemelding på?

/Anders 


Med vennlig hilsen,
Anders/Mamut
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for kjapp tilbakemelding. Dette gjorde susen. Flere dagers irritasjon forsvant som dugg for solen 🙂

Nå er det dun vedlagte feilmelding som dukker opp når jeg logger meg på Mamut Community via Mamut programmet og den låser bruken av siden.  Feilmeldingen kommer ikke når jeg går direkte til MC. Forslag til løsning?

av Anders Johansen

Hei,

Dette kommer av at noen av filene Mamut trenger for å fungere som normalt er fjernet ved oppdatering av Windows.

Løsningen er å gjøre en ny installering av siste versjon av Mamut, du får da tilbud om å reparere installasjonen.
Installasjonsprogrammet vil da legge inn filene som mangler, slik at du blir kvitt denne feilmeldingen ved oppstart.

Last ned og oppdater herifra:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Last-ned-nyeste-versjon/Oppdatering-av-eksisterende-Mamut-installasjon1/Oppdater-til-siste-versjon-av-Mamut-One/

Mvh
Anders 


Med vennlig hilsen,
Anders/Mamut
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Har oppdatert til siste versjon av Mamut. Deretter oppdaterte jeg til Windows 10. Etter dette er dette kommer det opp en masse feilmeldinger om at Mamut Business software konfigureres og installeres. Disse feilmeldingene står bare og kjører, - ingenting skjer, annet enn at når jeg endelig kommer inn i Mamut så går alt tregt. (Får ikke svar fra dere via programmets kundeservice og prøver derfor å få hjelp via forumsidene deres.)

Det kommer også feilmelding om feil i script.

Programmet vil heller ikke kjøre filer til pdf.

Dagene går og jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å få programmet til å fungere som det skal?