Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Oppretting av nye konto ifbm. med mva-melding

av Anonymous

Hei, jeg skal opprette noen nye konto for nystartet firma som primært driver med bilimport fra utlandet. Samt selger de domener og webtjenester. Trenger å ha adskilte kostnadskonto for varekjøp fra utlandet, og i fbm. dette kom jeg til følgende spørsmål etter å ha sett nettkurs i "Ny mva-melding"

Hvorfor konto 4011 "varekjøp fra utlandet, 25%mva", når faktura fra utlandet foreslåes å føres på 4110 "varekjøp utland, avgiftsfritt" ?

Opprettet 4112 som motkonto til 4111 for å føre tolldeklarasjoner, med avgifskode 25.

Trenger å opprette konto f.eks. 4115 for å kjøpe domener og betale gebyrer for de eksisterende, som et løpende abonament. Skal jeg legge inn avgiftskode 27 på denne. Eller 0 ? ser at hvis jeg legger inn "0" så er feltet for mva. rapportkode åpent for redigering, under fanen for avansert.

Når skal en legge inn mva.rapportkode i fbm. oppretting av nye kontoer på kjøp og salg ?

Skulle gjerne ha et eksempel på alle de riktige valgene en skal foreta ved oppretting av nye kostnadskonter ( inkludert SAF-T) ? Eventuelt er det noe en skal huske ved oppretting av salgskontoer i denne forbindelsen ?

 

 

Med vennlig hilsen

Katarina Djuvsland 

4 SVAR 4
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svaret:-)

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Så lenge konto 4011 hos deg er satt opp med avgiftskode Import vare 25% mva, så må du gjerne bruke den når du bokfører mva beløpet.

Siden varekjøp fra utlandet i seg selv er momsfritt, er tanken med beskrivelsen på kontoen at den hjelper deg i å finne rett konto når du skal bokføre mva beløpet basert på tolldeklarasjonen. Og siden det er forskjell på behandlingen av 25% , 15 og 0% mva, må det nesten stå på den så den ikke er identisk i navn med de andre 2 kontoene 4021 og 4111.  Dette avviker litt fra vår beskrivelse ser jeg, med at man der prater om konto 4111 og 4112, og evt 4113 og 4114. Disse må også manuelt lages. Men 4011, 4021 og 4111 skal etter hva jeg vet kun opprettes om man lager ny firmadatabase nå i nyeste versjon.  Oppdaterer man fra en eldre database må man opprette dem manuelt, og da kan man like greit bruke eksempelet i vår artikkel med 4111 og utover.

Men det er ikke farlig om du har 2 kontoer som gjør det samme. Men fordelaktig at man bruker kun den ene.  

Konto 4110 er noe annet. Det er en konto du skal bruke til å bokføre avgiftsfri kostnad.

Husk at kontoer nevnt før her er kun "støtte kontoer" som går i null til sammen. Dette er for å gjøre bokføren raskere, og mer "strømlinjeformet".

Mens 4110 er en reel kostnadskonto, og som du bruker f.eks. ved bokføring av leverandørfakturaen. Veldig viktig å vite forskjellen på de to prinsippene.  

Du kan i teori bruke 4110 også til mva bokføringen, så lenge du også har den som motkonto.  Men om du må avstemme konto 4110 senere, da det jo er en "reel kostnadskonto" vil du få så mye mere føringer å pløye igjennom at det blir mye enklere og bedre å plassere " 
Derfor det er best å bruke dedikerte kontoer til dette.

SAF-T kan stå til hvilken som helst verdi inntil du evt sender SAF-T til myndighetene i forbindelse med bokettersyn.  Kun da det bli brukt.
Og de kan bare kreve det fra og med 1/1/2018, så ennå en stund til det må være i orden.

Bare spør om noe er uklart.  Håper dette er til hjelp.


mvh,
Morten H
Visma MAmut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for utfyllende svar.

Årsaken for at jeg spurte om 4011 var forvirring hvorfor et konto som er kalt "varekjøp fra utlandet" hadde fått standard avgiftskode 25, mens etter den nye oppskriften skal alle leverandørfaktura fra utlandet føres netto. Da mener jeg at denne kontoen skaper forvirring.

Eller mener du at det har sitt formål ?

 

Jeg forstår da at 4011 ble gjort om til "varekjøp fra utlandet,25%" underveis i prosessen med å utvikle Mamut for den nye mva meldingen, men FØR dere valgte å bruke 4110, som mere logisk valg for å bokføre varerkjøp fra utlandet avgiftsfritt = "netto". Jeg har tidligere ført importvarer på 4010, og måtte fjerne avgiftskode manuelt for å håndtere netto faktura fra utlandet. Dette for at varekjøpet (på import  25% mva ) skulle synnliggjøres. MVA ble deretter ført manuelt etter tolldeklarasjoner/kontoutskrift for tollkredit.

 

Enig at "domene" er en tjeneste. Og bør behandles deretter. Kanskje best å la dette med SAF-T "ligge" til vi har mer erfaring med den nye mva meldingen:-)

 

mvh.Katarina

Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Det som er mest vesentlig er at kontoen er i 4000 serien.  Kjenner ikke til begrunnelsen til hvorfor konto 4011 ble valgt av vår utviklingsavdeling. Kan være mer tilfeldig enn noe annet, siden det i seg selv ikke er av stor beytnding hvilket kontonummer den får.

Men når vi skulle utforme vår brukerveiledning/artikkel kom vi frem til at siden dette er konto som bokføres uten "vanlig mva" bør den være i i samme området som 4110 (uten avgift). Ergo foreslo vi konto 4111 (og 4112).  Men dette er jo da "støtte kontoer" for å gjøre registreringsprosessen enklere.  De har ingen effekt i seg selv på mva meldingen.  Så i teori kunne man like godt hatt konto 4399 eller 4781 eller noe annet.  Men det gir mest mening regt regnskapsmessig å ha dem ca der vi foreslår.  Men i praksis i Mamut betyr det lite og ingneting.

Husk at du skal bare ha en konto for hver av de 3 import satsene som finnes. 25%, 15% og 0%.  
Dette er da ikke kontoene som er dine faktiske kostnader.

Mens om du vil fordele vare kostnadene på forskjellige kontoer, må du gjerne gjøre det.  Disse brukes da IKKE når du bokfører og beregner MVA basert på tolldeklarasjonen så lenge det er snakk om VAREkjøp.
Men når du bokfører leverandørfakturaen. Altså der de faktiske vare kostnadene bokføres.
Der står du fritt til å bruke de kontoene du ønsker.   Domene er da ikke noe jeg mener er en vare, men tjeneste, og blir litt utenfor alt dette med import av vare.   Så den behandles da annerledes. Der må du velge passende mva sats på kontoene du velger.
Hvilke du skal velge varierer fra Mamut til Mamut, da avgiftsregisteret ikke alltid er likt.  Men  "import tjeneste..." bør vanligvis være riktig om det er dette du gjør og det kjøpes fra utlandet.

Er det vanlig norsk leverandør, så behandles det på vanlig måte med vanlig innkjøp med typisk 25% inngående mva.

Denne artikkelen dekker det meste rundt dette:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Regnskab/Innforsel-av-varer-etter-11-2017---bokforingseksempler/

Og denne forklarer hva som gjør hva på MVA meldingen. Så da vet man hva man må gjøre for at det og det beløpet kommer på riktig sted i mva meldingen: https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Regnskab/Slik-fungerer-MVA-meldingen-i-Mamut-fra-01012017/ 

Nesten alle kontoer er satt opp med riktig SAF-T konto. Men SAF-T er kun i testfase i 2017, så kan bli forandrer i Mamut på akkurat det punktet.

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support