Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Problemer med SQL

av Anonymous

Plutselig har det oppstått problemer ved innlogging i Mamut. Får opp feilmeldingen; 

"Cannot find SQL-server: "PC\Mamut"
Cannot find specified SQL Server, contact your system administrator.

Lastet ned Windows 10 for en drøy mnd. siden og det har fungert fint i forhold til Mamut. 
 
Har forsøkt å slette konfigurasjonsfilen (ini-fil) og laste inn på nytt, men det nytter heller ikke. Har også slått av Windows Defender (Har ikke annet antivirusprogram) innstallert. 

Hva kan da være årsaken til at jeg plutselig får problemer med dette? Noen andre med tilsvarende feil?

9 SVAR 9

av Anders Johansen

Hei Rune,


Det kan virke som det er skjedd noe feil på SQL Server hos deg etter at Windows ble oppgradert.
Vi har sett flere tilfeller hvor Windows ikke har fungert som det skal etter å ha blitt oppdatert til Windows 10.

Du kan forsøke å aktivere en utsatt oppstart av tjenesten (fra maskinen er kommet inn i Windows må du da vente noen minutter) for å se om det gjør at den klarer å starte av seg selv. Følgelig må du da vente like lenge med å starte Mamut,

Dette gjør du ved å velge "Egenskaper" i stedet for "Start" når du høyreklikker på "SQL Server (MAMUT)", i nedtrekkslisten bak "Oppstartstype" velger du "Automatisk (Forsinket start)".

Om dette ikke hjelper, se her:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Installasjon-og-oppdatering/Potensielle-problemer-med-oppgradering-til-Windows-10/


Mvh
Anders 


Med vennlig hilsen,
Anders/Mamut
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har dette problemet NESTEN hver gang jeg restarter min maskin. 

Da må jeg inn i tjenester og trykke start før jeg kan åpne programmet. 

Dette har vært rimelig konstant siden jeg oppgraderte til win 10

av Anders Johansen

Hei Jahn,


Det siste oppsettet er det "korrekte" for mamut.ini, det første vil riktignok også fungere.
Hvis jeg skal gjette hva som er hendt vil jeg tro at mamut.ini på et tidspunkt før eller under oppdateringen er blitt slettet.
Mamut vil da lage en ny fil ved oppstart, med det siste oppsettet.

Mvh
Anders 


Med vennlig hilsen,
Anders/Mamut
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har hatt samme problem på flere klienter. Etter siste oppgradering skjedde det noe med mamut.ini

Før stod det:

[SQL]

SystemDatabase=System0001 

Server=TDSERVER\MAMUT

 

Mens det som virker er nå:

[SQL]

SystemDatabase=System0001 

Server=TDSERVER 

Instans=Mamut

av Anders Johansen

Hei Jone!

Takk for tilbakemeldingen din.
Jeg vil sørge for å gi beskjed videre til utviklingsavdelingen vår.

Mvh
Anders 


Med vennlig hilsen,
Anders/Mamut
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Et tips;

Dersom du endner navn på maskinen ( PC name) vil du få dette problemet

Navnet kan endres i mamut.ini

Lisens må også oppdateres i Mamut med det nye navnet på PCen.

Mammut burde takle At man bytter navn på PC. Jeg har Ikke hørt om noen annen software som krasjer om man gjør det.

Morten Granerød
CONTRIBUTOR *

av Morten Granerød

Virket helt fint her også.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tusen takk! Virket med en gang etter at jeg fulgte intruksjonene i innlegget ditt. Fantastisk! 🙂

av Anders Johansen

Hei,

Gjenopprett .ini filen du slettet.
Åpne Kontrollpanel, gå til Administrative verktøy og deretter Tjenester
Let etter "SQL Server (MAMUT)" i listen, høyreklikk på denne og velg "Start".

Deretter kan du åpne Mamut.


Mvh
Anders 


Med vennlig hilsen,
Anders/Mamut
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂