Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Rapportering av komponenter i strukturvare

av Anonymous

Jeg har laget en strukturvare som består av to komponenter. Disse komponentene ligger i hver sin varegruppe og undergruppe. Når jeg tar ut rapport omsetning pr produkt og velger vare- og undergruppe der komponenten er med, og velger tidsrom der strukturvaren er solgt, kommer ikke komponenten eller omsetningen med i rapporten. Om jeg velger bare komponenten i rapporten, får jeg melding om at det ikke finnes data for gjeldende periode.

Ser jeg på produktkortet til komponenten, står det på statistikk at den er solgt, og hvilke kunder og fakturaer den er solgt på.

Komponenten ligger i en varegruppe og undergruppe som har flere produkter, og jeg vil gjerne ha ut rapport om omsetning av varegruppen og undergruppen i en gitt periode.

Hvordan får jeg rapport som tar med komponenten?

8 SVAR 8
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei Michael

Om jeg ikke misforstår deg, så finner du svarene vi kan tilby i mine svar i denne tråden lengre opp avhengig av hva som passer deg.
Om du ønsker at vi lager en rapport, bes du se mitt svar fra 24 Mars og gjøre det som står der.

mvh,
Morten H - Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Vi har samme problem med vi ikke får tatt ut statestikker på komponenter som inngår i strukturvarer blev det noe løsning på dette?

 

MVH Michael

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Vi kan bare gjøre endringer på en eksisterende rapport.

Nøyaktig hva som er teknisk mulig og ikke kan jeg dessverre ikke svare på. Til det trenger vi en teknisk beskrivelse av hvordan den skal se ut og med hvilket innhold, av den rapporten du har valgt deg ut å erstatte helt eller delvis til support@mamut.com
Dette fordi vi har egne folk som jobber med rapportredigering.

Dette er standardteksten vi sender når noen ønsker endring på en rapport der vi skal ta hele jobben :
"
Vi er takknemlig for forslag/ønsker om ny funksjonalitet; både i forhold til rapporter og ellers i Mamut Business Software, og vi vurderer kontinuerlig slike ønsker til nye versjoner av programmet. Imidlertid er individuell tilpasning av f.eks. rapporter noe som faller utenfor serviceavtalen. Dersom det er ønskelig, kan vi likevel se om det er mulig å redigere en rapport for å vise de data du trenger. Dersom det er mulig, tatt i betraktning de naturlige begrensninger som finnes i dagens versjon av rapporten (rapportens dataspørring - SQL), kan vi sende deg en ferdigredigert rapport sammen med en forklaring på hvordan den importeres i programmet. For dette faktureres kr 2000,- (Eks. MVA) per rapport. Dersom rapporten er ekstra tidkrevende  vil vi fakturere kr 1300,- (Eks. MVA) pr. påbegynte time. Vi gir beskjed dersom dette er tilfelle.

For at vi skal kunne gjøre dette mest mulig kostnadseffektivt, innenfor de rammene som er nevnt over, er vi avhengig av at du skriver ut den rapporten i Mamut som er nærmest din ønskede rapport og påfører denne de endringer som ønskes (med blyant/penn). Påfør også saksnummeret før den fakses til 23 20 35 71 eller sendes til support@mamut.com. Saksnummeret finner du i overskriften i denne e-posten.

Vi kan ikke garantere at tilsendt rapport vil fungere i fremtidige versjoner av Mamut Business Software, selv om sannsynligheten for at den gjør det er høy. Dersom rapporten ikke skulle fungere i ny versjon av Mamut innen et år etter rapportens endring, vil vi kostnadsfritt forsøke å oppdatere denne innen en uke dersom dere gjør oss oppmerksom på dette. Dersom det er mer enn et år siden rapportens endring vil vi fakturere kr 1300,- (Eks. MVA) pr. påbegynte time.

Vennligst gi oss beskjed dersom du ønsker dette. Vi fakturerer ikke for å undersøke muligheten på rapporten, dersom det ikke skulle lykkes.
"

mvh,
Morten H - Mamut Support


Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det er vel siste avsnitt som er mest aktuellt her.

Du skriver dere kan spesialtilpasse rapporter, kan dere tilpasse eller lage en rapport som viser omsetning og antall på komponentene i strukturvarene, slik at vi kan legge inn produktgruppe/undergruppe og periode i rapporten, og få antall og omsetning på alle produkter og komponenter i denne gruppen innen perioden i en rapport?

Du kan gjerne ringe meg om det er enklere å forklare på den måten. Support henvendte jeg meg til forrige fredag og har ennå ikke fått noe svar.....

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Vi har mulighet til spesialtilpass en eksisternede rapport etter ønske fra kunde.  Der har vi en rabattert ordning da man betaler bare 2000,- eks mva for to timer tilsammen, fremfor 1300,- eks timen. Men må vi bruke mer enn 2 timer pga avanserte ønsker, tilkommer 1300,- eks mva timen for dette.  Det er dog sjeldent, men kan forekomme. Vi varsler om dette i forkant. Send om ønskelig en henvendelse til support@mamut.com med info om hvem du er og hvilke endringer du vil at vi skal utføre på hvilken rapport. Vi bør helst ha en utskrift med påførte tegninger som illustrerer hvor hva skal være om det er snakk om større endringer.

Til ditt spørsmål, så er det teknisk sett i Mamut strukturvaren og kun strukturvaren du selger. Den som legges til ordren og faktureres.   Ikke delene.  De fleste produkter som er "ute i verden" består av flere deler og er sånn sett som strukturvarer å regne (bil, hus, sykler, møbler , maling osv ).  Altå består av mindre komponenter, men som er ofte sett på som uadskilleing etter at strukturvaren er produsert. Og i Mamut får man da ikke ut statistikk på hvor mange bildører man har solgt om det eneste man selger egentlig er hele biler, da det er bilen som ble solgt. Ikke bildør, dekk, motor, girkasse og alle andre komponenter man i teori kan si en bil består av.

Unntak jeg kan nå komme på er pakkepriser der komponentene er frittstående og ikke noe som er bygd eller blandet sammen. Bare satt sammen til en pakke fordi de er relatert og mange kjøper de samtidig. I slike tilfeller kan jeg  forstå behovet du beskriver. Dessverre har vi ikke det.

mvh,
Morten H - Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Synes dette er litt merkelig, et produkt som inngår i en strukturvare er jo solgt, og ligger inne med både kostpris og salgspris, så det burde ikke være vanskelig å få en rapport om antall og sum!?

Det du sier om rapport med produktID, man får ut antall og salgssum på strukturvaren komponenten inngår i. Dette er det samme som når jeg tar en rapport på ordre/fakturaliste og velger et produkt eller produktgruppe, da får jeg en rapport med totalsum for alle ordre som inneholder produktutvalget mitt, mens jeg er interessert i kun sum for de utvalgte varer. Virker som noen ikke har tenkt helt ferdig her under utviklingen av programmet....

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ok, da fungerer ikke strukturvare slik vi forventet. Kan det lages en rapport som tar ut omsetning av komponentene i strukturvaren?

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Her er jeg redd jeg må skuffe deg litt.

Omsetning pr produkt, og de andre salgsrapportene baserer seg på den eller de faktiske solgte varene.
Her er det selve strukturvaren du selger, og ikke deler/komponenter i løstsalg. Det er produktet som ligger på salgsordren og så fakturaen, som er det som selges.  Og det er det kun strukturvaren som er. 
Men, ser at om du i utvalget på nevnte rapport velger  produkt - utvidet - produktID som komponent, og angi en av komponentene, så får man frem statistikk på den ene komponenten.  Det vil si, kun antallet da man jo ikke har solgt det og ikke har noen salgssum.

På produktkortet kan man se om produktet har vært med i en salgsordre ja.

Hvis du har lageroppdatering satt til komponenten, så blir det lagd en lagerbevegelse tilsvarende antallet som inngår i strukturvaren hver gang du selger strukturvaren. Da kan man også se på lagerbevegelse basert på produktgruppen, og du vil da se litt. Men den har ingen summering der. Så blir noe mer manuelt.

Si ifra om jeg har misforstått deg.

mvh,

Morten H - Mamut Support