Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Produkter med feil salgskonto for bokføring

av Anonymous

Hei!

Jeg registrerte nylig noen nye produkter i Produktregisteret i min Mamut Office Start. Beklageligvis var feil salgskonto oppgitt, slik at utgående fakturaer ikke er assosiert med riktig salgskonto for bokføring. En del av disse er også overført til hovedbok.

Hvordan kan jeg korrigere salgskonto i hovedbok?

Hans Joakim

1 SVAR 1
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Salgskonto på et nytt produkt følger som standard mva innstillingen du har valgt.  25% mva er typisk konto 3010.  En annen mva innstilling gir annen konto.  Det er når man vil ha en egen konto for akkurat dette produktet man angir det i produkgregisteret - innstillings - salgskonto avgiftspliktig eller fritt alt ettersom produktets mva innstilling.

Dette blir brukt i bokføringen av fakturabilaget ved fakturering.

Er dette blitt gjort feil, må man enten kreditere fakturaen og gjøre det på nytt med riktig innstilling, eller bare reversere regnskapsbilaget og føre det manuelt på nytt via bilagsregistrering (vis - regnskap - bilagsregistrering).

Reversering gjøres slik :
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Regnskab/Hvordan-reversere-bilag-direkte-fra-hovedboken/

 

Mvh
Morten H - Visma Mamut Support