Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Refusjon av sykepenger :-art 785

av Anonymous

Hei!

 

Jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere følgende i lønn og regnskap:

 

Årsregnskapet for 2016 er avsluttet i mamut One.

I 2016 ble det utbetalt sykepenger i april-mai-juni. Etter reglene ble dette inberettet som en lønnsytelse og som det svares skatt og arbeidsgiveravgift (aga) av for de respektive utbetalingsmånedene. NAV refunderte deretter sykepenger til bedriften i 2 runder. Først i juli med kr. 59 805,- og deretter i september med et liknende beløp. Disse beløpene skulle ha vært lønnskjørt i disse mnd med lønnsart 785 og tilsvarende negativt beløp i en A-mld. Dette for å få refundert aga fra skatteoppkrever siden det ikke skal betales aga av sykepenger. Slike a-meldingene ble ikke sendt og jeg ble gjort oppmerksom på dette av revisor ved regnskapsavslutningen nå nylig.

 

Spørsmålet er hvordan jeg skal periodisere dette siden regnskapet for 2016 er avsluttet. Skal det kjøres en lønnsregistrering hvor man periodeiserer lønnskjøringsdato til juli og september 2016 og regnskap til juli i år?Eller bør man kjøre dette som lønn og regnskap under samme periode i år?  Setter pris på raske innspill.

 

 

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei Kjetil

Rent praktisk i Mamut løser du dette ved å kjøre en eller flere lønninger i 2016 der du bruker lønnsart 785 og ønsket beløp for denne perioden. Du angir korrekt lønnskjøringsdato slik at det blir med i den ønskede A-meldingsperioden. Også sender du A-melding for de berørte månedene.  

Men på lønnskjøringen kan du ikke velge å overføre til regnskap hvis tilsvarende/valgte regnskapsperiode er stengt.  Da må det evt føres på en annen åpen periode for samme regnskapsår, eller evt året etter.
Ønsker man det bokført på den stengte perioden/året kan vi mot ekstra betaling gjøre en korreksjon med script mot din database slik at det åpnes opp igjen.  Send oss en mail på support.mamut.novisma.com om det er ønskelig.  Men hvordan dere vil peridisere dette er noe dere må avgjøre evt i samråd med en autorisert regnskapsfører.  

Håper dette gir mening.

Mvh,
Morten Heide
Visma Mamut Support