Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Skattetrekk

av Anonymous

Hei, jeg har importert skattekortet fra altinn inn i mamut, men når jeg registrerer lønn, trekkers det kun skatteprosenten og ikke tabellsatsen som jeg ønsker. Hva gjør jeg feil?

Mvh

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Først bør du se denne generelle forklaringen:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Lonn-og-personal/Forskuddstrekket-blir-ikke-korrekt-ved-lonnskjoring/

Pass også på å at allerede registrerte lønnslinjer blir ikke påvirket av endring i personalregisteret. Og lønnsregistreringsmodulen bør også startes om ved slike endringer.  Har man ikke allerede gjort det, bør man slette lønnslinjene og starte om lønnsregistreringsmodulen og legge inn lønnsartene på nytt.

mvh
Morten H
Visma Mamut Support 

L- Nilsen
CONTRIBUTOR ***

av L- Nilsen

Hei,  år 2019 og Mamut oppdatert til alle siste versjoner pr. i dag. Hentet skattekort elektronisk i jan.2019, men kun på 2 ansatte skatten beregnes  etter % selv om i rapport "Skattekortsinformasjon" er det både tabelltrekk nr. og % trekk på vedkommende. I personalregistre  i fane Skattetrekk  på dem hukket det av  "Lønn fra hovedarbeidsgiver". Lurer på at skattekort ble automatisk styrt fra Altinn hvis en er registrert som " Lønn fra hovedarbeidsgiver" og skattekort hentet før oss fra en annen arbeidsgiver, for eksempel for AAP fra NAV? Og hvis det er slik så trekkode i Fane  Skattetrekk har ingen betydning lenger for de som har deltidstilling og for penger fra NAV  mer enn 50% lønn ? Eller hva er feil her?  Fant noe svar på brukertips og diskusjon uten at det lysnet for meg. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎04-02-2019 14:55 ( )

Hei @L- Nilsen 

 

Da du nevner at de ansatte står oppført med trekkoden "Lønn fra hovedarbeidsgiver", så skal de ansatte vanligvis bli trukket etter tabelltrekk, med mindre man ikke overstyrer trekktypen manuelt på lønnslinjene. Dersom du mener at de blir trukket med prosenttrekk automatisk i Mamut så trenger vi å se nærmere på data fra ditt system. Send e-post til support@mamut.com, oppgi ditt kundenummer (som du finner i Mamut på Hjelp- Om) og referer til denne henvendelsen, gjerne gjennom å legge inn link til ditt spørsmål i forumet i e-posten. Så kan vi se nærmere på saken.

 

Med vennlig hilsen

Isabel Hernandez

Visma Mamut AS